Are we envious of (class)mates’ grades? - An experimental vignette study
Flora Fassl (Vortragende*r), Maximilian Hofleitner (Autor*in), Melanie Sticha (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Balancing demands and resources: Teachers’ emotions, strain, and well-being in disadvantaged schools
Sina Ludwig (Vortragende*r), Melanie Sticha (Autor*in), Martin Mayerhofer (Autor*in), Manfred Prenzel (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Teachers’ Mindset Meaning System: Achievement Goals, Beliefs, and Classroom Practices
Joy Muth (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Beyond enjoyment: Exploring the impact of pride in second language learning
Gholam Hassan Khajavy Fadafen (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Differential Effects of Cultural Pluralism Climate on Students with and without Migration Background
Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Joy Muth (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Associations between autonomy-supportive teaching, the use of non-academic ICTs, and student motivation in English-language learning
Joy Muth (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
School Success Factors and Social Emotions in Secondary Education
Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Joy Muth (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
School success factors at the end of secondary education - Insights from a large-scale longitudinal project in Austria
Joy Muth (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Lernen an Schulen in sozial deprivierter Lage: Die Bedeutung des Lernkontextes für motivationale, emotionale und verhaltensbezogene Lernaspekte von Schüler*innen
Sina Ludwig (Vortragende*r), Julia Holzer (Autor*in), Luisa Grützmacher (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in), Manfred Prenzel (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Possible Risk Factors and Consequences of Depression among Austrian Secondary School Students
Flora Fassl (Vortragende*r), Maximilian Hofleitner (Autor*in), Joy Muth (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Mitigating the damage: Can parental and teacher support prevent depressive students from failing in school?
Joy Muth (Vortragende*r), Flora Fassl (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Teaching to the test - killing students’ motivation for the sake of good grades?
Joy Muth (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Orientation of development perspectives in the school improvement process - schools performing above and below the statistically expected value in educational standard assessment
Luisa Grützmacher (Vortragende*r), Julia Holzer (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Manfred Prenzel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The great importance of meeting basic psychological needs in novel and challenging situations
Christiane Spiel (Vortragende*r), Barbara Schober (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Elisabeth Pelikan (Autor*in), Selma Korlat Ikanovic (Autor*in) & Julia Holzer (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Trends in expectancy for success and value beliefs at the secondary-tertiary transition into STEM fields
Martin Mayerhofer (Vortragende*r), Michael Eichmair (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Die Rolle elterlicher Unterstützung und Erwartung und Prüfungsangst bei Depression am Ende der Schulkarriere
Maximilian Hofleitner (Vortragende*r), Flora Fassl (Autor*in), Joy Muth (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Wie wirkte sich die elterliche Selbstwirksamkeit auf das Wohlbefinden und Lernen von Jugendlichen während der COVID-19 Pandemie aus?
Flora Fassl (Vortragende*r), Maximilian Hofleitner (Autor*in), Selma Korlat Ikanovic (Autor*in), Elisabeth Pelikan (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in), Christiane Spiel (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in) & Julia Holzer (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A critical phase: The importance of developmental changes during adolescence and intervention strategies for guiding the way
Marko Lüftenegger (Keynote speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A critical phase: The importance of developmental changes during adolescence and intervention strategies for guiding the way
Marko Lüftenegger (Keynote speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Differential Effects of Cultural Pluralism Climate on Students with and without Migration Background
Joy Muth (Keynote speaker) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The importance of a cultural diversity climate approach in adolescence
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Developemental Changes during Adolescence and Intervention Strategies
Marko Lüftenegger (Keynote speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A critical phase: The importance of developmental changes during adolescence and intervention strategies for guiding the way
Marko Lüftenegger (Keynote speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The Role of Parental Self-Efficacy Regarding Support for Adolescents' Coping, Self-Regulated Learning, Self-Efficacy, and Emotions
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Joy Muth (Vortragende*r), Barbara Schober (Autor*in) & Julia Holzer (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Längsschnittliche Effekte psychologischer Grundbedürfnisse auf Motivation und selbstreguliertes Lernen während COVID-19
Elisabeth Pelikan (Vortragende*r), Luisa Grützmacher (Autor*in), Katharina Hager (Autor*in), Julia Holzer (Autor*in), Selma Korlat Ikanovic (Autor*in), Martin Mayerhofer (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in), Christiane Spiel (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Der Ausgangspunkt für Schulentwicklungsprozesse: Die Orientierung der Entwicklungsperspektiven an Stärken, Schwierigkeiten und/oder Herausforderungen
Luisa Grützmacher (Vortragende*r), Julia Holzer (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Manfred Prenzel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Zurück im Klassenzimmer - Zusammenhänge von Lehrpersonenemotionen mit Unterrichtsverhalten und dem Wohlbefinden der Schüler*innen in der Primarstufe
Julia Holzer (Vortragende*r), Luisa Grützmacher (Autor*in), Manfred Prenzel (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Lehrer:in werden ist nicht schwer - Lehrer:in sein hingegen sehr?!
Marko Lüftenegger (Keynote speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Challenges of disadvantaged schools
Luisa Grützmacher (Vortragende*r), Julia Holzer (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Manfred Prenzel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Differential Effects of Cultural Pluralism Climate on Students with and without Migration Background
Joy Muth (Vortragende*r), Sophie Oczlon (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Links Between School-Related Well-Being, Achievement Goals, and Academic Achievement.
Julia Holzer (Autor*in), Sarah Bürger (Autor*in), Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Christiane Spiel (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Bildungspsychologische Perspektiven auf Begabungsforschung und Begabungsförderung
Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Barbara Schober (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Daten finden, nutzen und neues Wissen schaffen – COVID-19 Studien bei AUSSDA
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Ethnic friendship patterns among primary school children: prevalence, friendship quality and stability
Sophie Oczlon (Vortragende*r), Zsofia Boda (Autor*in), Susanne Schwab (Autor*in), Lisa Bardach (Autor*in), Mike Lehofer (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Lernen unter COVID-19 Bedingungen
Elisabeth Pelikan (Vortragende*r), Michaela Fasching (Autor*in), Katharina Hager (Autor*in), Julia Holzer (Autor*in), Selma Korlat Ikanovic (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Christiane Spiel (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Lernen unter COVID-19 Bedingungen
Elisabeth Pelikan (Vortragende*r), Michaela Fasching (Autor*in), Katharina Hager (Autor*in), Julia Holzer (Autor*in), Selma Korlat Ikanovic (Autor*in), Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Julia Reiter (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Schooling in COVID-19 - Challenges and Opportunities
Selma Korlat Ikanovic (Invited speaker), Julia Holzer (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Elisabeth Pelikan (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Der Einstieg in den Lehrberuf in Österreich: Ergebnisse aus der Evaluation der Induktionsphase
Manfred Prenzel (Autor*in), Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Matthias Huber (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Learning under COVID-19: Challenges for self-regulation
Selma Korlat Ikanovic (Keynote speaker), Julia Holzer (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in), Elisabeth Pelikan (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Lernen unter COVID-19 Bedingungen
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Lernen unter COVID-19 - Herausforderung für die Selbstregulation
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Proskrastination im Betriebssport
Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Flora Fassl (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Differentiation and Personalization in Relation to Students’ Math Performance, Learning Motivation and School Wellbeing.
Katharina-Theresa Lindner (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Susanne Schwab (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Soziale Repräsentationen von Hochbegabung und besonderer Begabung bei österreichischen Lehramtsstudierenden.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A Meta-Analysis on Goal Structures and Personal Achievement Goals
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Lisa Bardach (Vortragende*r), Sophie Oczlon (Vortragende*r) & Jakob Pietschnig (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Exploring changes in student-teacher agreement on goal structures.
Lisa Bardach (Vortragende*r), Takuya Yanagida (Vortragende*r), Barbara Schober (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Motivation bildet! Entwicklung und Förderung von Bildungsmotivation im Schulkontext
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Has Achievement Goal Theory Been Right?
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The Interaction Between Context-Related Problems and Personal Best Goals Predicts University Students' Dropout Intentions
Lisa Bardach (Vortragende*r), Sophie Oczlon (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Christiane Spiel (Vortragende*r) & Barbara Schober (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Was macht eine gute Schule aus?
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
Begabungs- und Exzellenzförderung aus der Sicht der Motivations- und Selbstregulationsforschung.
Barbara Schober (Vortragende*r), Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Vortragende*r) & Christiane Spiel (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Pocket money and financial socialization in 10- to 14-year-old students
Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Daniel Graf (Autor*in), Katharina Levec (Autor*in), Marko Lüftenegger (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A Participatory Approach to Measure Students' Achievement Goals
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Lisa Bardach (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Does Within-class Consensus on Classroom Goal Structures predict Achievement and Achievement Goals?
Sophie Oczlon (Vortragende*r), Lisa Bardach (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The role of students' shared perceptions on goal structures in predicting socio-emotional outcomes.
Lisa Bardach (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Takuya Yanagida (Autor*in), Christiane Spiel (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Do teachers and students agree in their perceptions of classroom goal structures?
Lisa Bardach (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Gholam Hassan Khajavy (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Do teachers and students agree in their perceptions of classroom goal structures?
Lisa Bardach (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Gholam Hassan Khajavy (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
A Participatory Approach to Measure Students' Achievement Goals.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Lisa Bardach (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Grit - Prädiktor von Erfolg im Studium? Eine kritische Betrachtung.
Lisa Bardach (Vortragende*r), Stefan Manuel Knoos (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Taschengeld und finanzielle Bildung
Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Christiane Spiel (Vortragende*r), Daniel Graf (Autor*in) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Public
When scientists feel like frauds. The Impostor Phenomenon as an obstacle in (women's) academic careers?.
Barbara Schober (Vortragende*r), Marlene Kollmayer (Vortragende*r) & Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Don't be so hard on yourselves, ladies! Impostor Phänomen, Self-Compassion und Geschlecht.
Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Broadening Classroom Goal Structures Nomological Network Using Doubly Latent Multilevel Modeling
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Lisa Bardach (Vortragende*r), Gholam Hassan Khajavy (Autor*in) & Seyyedeh Mina Hamedi (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
"Multi‐method“ Evaluation am Beispiel des Lehrkräftetrainingsprogramms TALK
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Can gender-fair language reduce the immediate activation of stereotypical gender information?
Marlene Kollmayer (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Measuring a Classroom Mastery Goal Structure using the TARGET dimensions: Development and validation of a classroom goal structure scale.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Austrian students' LLL competencies and their relation with classroom structure and achievement.
Julia Klug (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Giftedness in Mathematics and Peak Performance. Can motivation or classroom structure make a difference?
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Marlene Kollmayer (Autor*in), Evelyn Maria Bergsmann (Autor*in), Gregor Jöstl (Autor*in), Christiane Spiel (Autor*in) & Barbara Schober (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
LLL, Unterrichtsstruktur und Leistung - die Lage bei österreichischen SchülerInnen.
Julia Klug (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Big Brother is teaching you - Big Data im Bildungsbereich
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Motivationsförderung und Begabungsentwicklung aus bildungspsychologischer Perspektive.
Barbara Schober (Vortragende*r), Marko Lüftenegger (Autor*in), Gregor Jöstl (Autor*in), Marlene Kollmayer (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
The intricate Interplay of Achievement Goals, Emotions and Academic Performance.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r), Barbara Schober (Autor*in) & Christiane Spiel (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Science to Science
Förderung von Lebenslangen Lernen: Relevanz für die Generation Y
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Promoting lifelong learning competencies in adolescence.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
The effects of classroom structure on adolescents’ lifelong learning competencies and achievement.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Promoting lifelong learning competencies in Austrian schools – the TALK program.
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
When will they blow my cover: The impostor phenomenon as a psychological barrier in female university careers.
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Einführung in MPLUS
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Can a Classroom structured by the TARGET framework promote Students’ Mastery Goal Orientation?
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
"Multi-method" Evaluation am Beispiel des Lehrkräftetrainingsprogramms TALK.
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Changes in Pupils' Competencies for Lifelong Learning: The Impact of Autonomy in the Classroom
Marko Lüftenegger (Vortragende*r)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Lebenslanges Lernen - Analyse und Förderung im schulischen Setting
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Arbeits- und Lernmethodik. Eine Einführung in selbstreguliertes Lernen.
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Veränderungen in den Kompetenzen zum Lebenslangen Lernen: Welche Rolle spielt der Unterricht?
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
A Training Program for teachers: Promoting competencies for lifelong learning in schools
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Promoting Lifelong Learning in Schools: Challenges, Implementations, Results
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
How to encourage lifelong learning (LLL) in school? Theoretical specifications and implementation of a training program
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Die kontinuierliche Evaluation von Nachschulungsprogrammen
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Förderung von Lebenslangem Lernen im schulischen Kontext - Ein Trainingsprogramm für LehrerInnen
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Lifelong Learning (LLL) as an educational goal: Theoretical specification and promotion
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Changes in student's competencies for lifelong learning: The impact of the classroom context
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Trainingsprogramm für Lehrkräfte zur Förderung von Life Long Learning - Erste Ergebnisse
Marko Lüftenegger (Invited speaker)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Kontinuierliche Evaluation von Nachschulungsprogrammen
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Lebenslanges Lernen lehren - Ein Trainingsprogramm für LehrerInnen
Marko Lüftenegger (Autor*in)
Aktivität: Vorträge › Vortrag › Andere
Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung
Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0606
T: +43-1-4277-47414