Univ.-Prof. Mag. Dr. Dr. Christiane Spiel


Spiel, C & Schober, B 2018, Challenges for Evaluation in Higher Education: Entrance Examinations and Beyond: The Sample Case of Medical Education. in O Zlatkin-Troitschanskaia, M Toepper, HA Pant, C Lautenbach & C Kuhn (Hrsg.), Assessment of Learning Outcomes in Higher Education. : Cross-National Comparisons and Perspectives . Springer, S. 59-71.

Spiel, C, Lüftenegger, M & Schober, B 2018, Das Jugendalter - Herausforderungen für die Schule. in B Gniewosz & PT Titzmann (Hrsg.), Handbuch Jugend: Psychologische Sichtweisen auf Veränderungen in der Adoleszenz. Kohlhammer, Stuttgart.

Kollmayer, M, Brandt, L, Schultes, M-T, Yanagida, T, Maier, G & Spiel, C 2018, 'Differential associations of health literacy with Austrian adolescents’ tobacco and alcohol use' Beitrag in 21. wissenschaftliche Jahrestagung der ÖGPH, Wien, Österreich, 23/05/18 - 24/05/18, .


Brandt, L, Holzer, J, Schober, B, Somoza, V & Spiel, C 2017, Die systematische Verankerung der Third Mission an Hochschulen: Der motivationspsychologische Ansatz der Universität Wien. in K Resch, E Gornik & N Tomaschek (Hrsg.), Die Lifelong Learning Universität der Zukunft: Institutionalle Standpunkte aus der wissenschaftlichen Weiterbildung. Waxmann Verlag GmbH.



Först, NM, Klug, J, Schober, B & Spiel, C 2017, 'University Students & Self-Regulated Learning: Knowledge versus Action' Beitrag in 17th Biennial EARLI Conference, Tampere, Finnland, 29/08/17 - 2/09/17, .



Brandt, L, Schober, B & Spiel, C 2017, Capacity Building for Sustainable Development: Coherent Concepts of Universities’ Third Mission as a Parameter. in S Verma & A Petersen (Hrsg.), Sustainable developmental goals: Using developmental science to improve young lives globally. Springer.


Spiel, C 2017, Education and the shaping of identities. in P Webinger & A Schahbasi (Hrsg.), Who Are You: States & The Quest For Identity. echomedia buchverlag, S. 114-125.

Neck, R, Schmidinger, H & Spiel, C 2017, Grenzen in den Wissenschaften: Wissenschaft Bildung Politik. Bd. 20, Böhlau Verlag, Wien.

Spiel, C (Hrsg.) 2017, Introduction: The Contribution of Friendship and Peers to Immigrant Youth' Positive Development. in NJ Cabrera & B Leyendecker (Hrsg.), Handbook on Positive Development of Minority Children and Youth. Springer, S. 247-248.

Spiel, C, Lüftenegger, M, Schober, B & Finsterwald, M 2017, Lebenslang erfolgreich lernen - die LehrerInnen legen den Grundstein. in B Kracke & P Noack (Hrsg.), Handbuch Entwicklungs- und Erziehungspsychologie. Springer Reference Psychologie , Springer, Berlin, Heidelberg , S. 1-16. DOI: 10.1007/978-3-642-54061-5_15-1



Spiel, C 2017, The contribution of friendship and peers to immigrant youth’s positive development. in NJ Cabrera & B Leyendecker (Hrsg.), Positive Development of Minority Children. Springer Netherlands, Dordrecht.

Schober, B & Spiel, C 2016, Enabling improvements: Combining intervention and implementation research. in RA Scott, SM Kosslyn & M Buchmann (Hrsg.), Emerging Trends in the Social and Behavioral Sciences: An Interdisciplinary, Searchable, and Linkable Resource. John Wiley & Sons, Inc., New York. DOI: 10.1002/9781118900772.etrds0412








Lüftenegger, M, Kollmayer, M, Bergsmann, EM, Spiel, C & Schober, B 2016, 'Giftedness in Mathematics and Peak Performance. Can motivation or classroom structure make a difference?' AERA Annual Meeting of the American Educational Research Association 2016, Washington DC, USA / Vereinigte Staaten, 8/04/16 - 12/04/16, .

Schober, B, Jöstl, G, Klug, J, Wimmer, B, Spiel, C, Steuer, G, Schmitz, B, Ziegler, A & Dresel, M 2016, Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen an Hochschulen: Das Projekt PRO-SRL. in Bildungsforschung 2020 – Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung. Bd. 42, BMBF, Berlin, S. 184-192, Tagung des Bundesministeriums für Bildung und Forschung 2014, Berlin, Deutschland, 27/03/14.

Steuer, G, Eckerlein, N, Först, NM, Lang, J, Klug, J, Spiel, C, Schober, B, Schmitz, B & Dresel, M 2016, 'PRO-SRL-EVA: Produkt- und Prozessorientierte Modellierung und Erfassung von Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen im Studium – Erweiterte Validierungen' Eröffnungskonferenz der BMBF Förderlinie „Kompetenzmodelle und Instrumente der Kompetenzerfassung im Hochschulsektor – Validierungen und methodische Innovationen (KoKoHs)“, Berlin, Deutschland, 4/04/16 - 5/04/16, .




Spiel, C 2016, Evaluationsforschung und informelles Lernen. in T Burger, M Harring & MD Witte (Hrsg.), Handbuch informelles Lernen – interdisziplinäre und internationale Perspektiven. Beltz Juventa, Weinheim.

Spiel, C, Schober, B & Finsterwald, M 2016, Anerkennung informeller Lernerfahrungen: bildungspolitische und wissenschaftliche Ansätze. in M Harring, MD Witte & T Burger (Hrsg.), Handbuch informelles Lernen – interdisziplinäre und internationale Perspektiven. Beltz Juventa, Weinheim, S. 788-802.

Spiel, C, Schober, B, Wagner, P, Reimann, R & Strohmeier, D 2016, Die Konzeption der Bildungspsychologie und das Potential ihres Strukturmodells. in D Fickermann & H-W Fuchs (Hrsg.), Bildungsforschung - disziplinäre Zugänge. Fragestellungen, Methoden und Ergebnisse: DDS - Die Deutsche Schule Special Collection. Waxmann Münster, Münster, S. 13-24.

Klug, J, Lüftenegger, M, Schober, B & Spiel, C 2016, 'Die LLL-Kompetenz von österreichischen SchülerInnen und deren Zusammenhang mit Unterrichtsstruktur und Leistung' 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland, 7/03/16 - 11/03/16, .


Burger, C, Bergsmann, EM, Klug, J, Först, NM & Spiel, C 2016, 'Entwicklung und Validierung einer Kompetenztaxonomie zur Qualitätssicherung in der kompetenzorientierten universitären Lehre' Congress of the German Psychological Society (DGPs), Leipzig, Deutschland, 18/10/16 - 22/10/16, .

Lüftenegger, M, Schober, B & Spiel, C 2016, Evaluation und Qualitätssicherung. in D Urhahne, M Dresel, F Fischer & T Vrdoljak (Hrsg.), Psychologie für den Lehrberuf. Springer, Heidelberg.

Först, NM, Klug, J, Jöstl, G, Schober, B & Spiel, C 2016, 'Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen bei Studierenden valider erfassen – ein Messinstrument mit Fokus auf Prozesse, Ergebnisse und Einflussgrößen' 12. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Innsbruck, Österreich, 31/03/16 - 2/04/16, .

Spiel, C & Schober, B 2016, Lessons learned for policy impact from research and interventions. in A Petersen, F Motti-Stefanidi, SH Koller & S Verma (Hrsg.), Positive Youth Development in Global Contexts of Social and Economic Change. Taylor & Francis, New York.



Spiel, C & Strohmeier, D 2016, WiSK-Programm – Förderung von sozialen und interkulturellen Kompetenzen in der Schule. in Soziale Kompetenz bei Kindern und Jugendlichen. 2 Aufl., Kohlhammer, Stuttgart.


Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2015, Nutzen von curriculumsbasierter und evaluationsbegleiteter Entwicklung von Auswahlverfahren am Beispiel der Studierendenauswahl für Humanmedizin. in Programmheft der 18. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval). 18. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval), Speyer, Deutschland, 16/09/15.

Burger, C, Bergsmann, EM, Winter, P, Schober, B & Spiel, C 2015, 'Continuous Monitoring of the teaching process and students' competences: The Competence Check as an online Screening tool.' 14th European conference of Psychology, Mailand, Italien, 7/07/15 - 10/07/15, .

Kollmayer, M, Hodosi, T, Jöstl, G, Schober, B & Spiel, C 2015, Barbie girl and matchbox boy? A topical view on parents' gender stereotypes and children's toys. in Book of Abstracts: 17th ECDP (European Conference in Developmental Psychology).

Spiel, C & Schober, B 2015, Bildungsmotivation und Verantwortung – die Schule der Zukunft legt den Grundstein. in E Köstinger & S Pernkopf (Hrsg.), Wer sich bewegt, verliert nicht. Warum wir nur mit Mut die Welt verändern können. Leykam, Graz, S. 83-92.


Spiel, C & Schober, B 2015, Der Beitrag wissenschaftlicher Evaluation zur Evidenzbasierung in Politik und Praxis. in V Hennefeld, W Meyer & S Silvestrini (Hrsg.), Nachhaltige Evaluation? Auftragsforschung zwischen Praxis und Wissenschaft. Waxmann Verlag GmbH, Münster, S. 41-52.

Spiel, C, Bergsmann, EM & Burger, C 2015, 'Der Kompetenz-Check: Was steckt dahinter?' Beitrag in Impulsfrühstück, Wien, Österreich, 17/03/15, .

Bergsmann, EM, Burger, C, Klug, J, Först, NM & Spiel, C 2015, 'Ein Screening-Fragebogen für kompetenzorientierte Lehre als Erhebungs- und Interventionsinstrument: Vorläufiges Ergebnis der Entwicklung eines allgemeinen Antwortformulars' Beitrag in 2nd International Conference on Quality Management and Development, Wien, Österreich, 22/10/15 - 23/10/15, .



Schultes, M-T, Klug, J, Jöstl, G & Spiel, C 2015, Fidelity measures as intervention boosters: The diary method. in Conference Program of the 3rd Global Implementation Conference.




Jöstl, G, Kollmayer, M, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2015, Geschlechterstereotype in der Bildungsozialisation - Reflexive Koedukation als Lösungsansatz. in B Hoyer (Hrsg.), Migration und Gender: Bildungschancen durch Diversity-Kompetenz . Budrich UniPress, Berlin, S. 13-32.

Kollmayer, M, Jöstl, G, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2015, 'Geschlechterstereotype in der Bildungssozialisation – Reflexive Koedukation als Lösungsansatz' Bildungsgerechtigkeit: ein erfüllbarere Anspruch? (ARGE Bildung und Ausbildung der Österreichischen Forschungsgemeinschaft), Wien, Österreich, 1/06/15 - 1/06/15, .

Kollmayer, M, Hodosi, T, Schober, B & Spiel, C 2015, Geschlechterstereotype jüngerer und älterer Eltern. in Tagungsband GEBF 2015. 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland, 11/03/15.

Spiel, C 2015, Identity development in adolescence – the school as context. in Identity and Governance in a Globalized World. Eigenverlag des Bundesministeriums für Inneres, Wien.

Steuer, G, Engelschalk, T, Jöstl, G, Roth, A, Wimmer, B, Schmitz, B, Schober, B, Spiel, C, Ziegler, A & Dresel, M 2015, 'Kompetenzen zum selbstregulierten Lernen im Studium: Ergebnisse und Befragung von Expert(inn)en aus vier Studienbereichen' Zeitschrift für Pädagogik, Bd 61, S. 203-226.


Yanagida, T, Strohmeier, D & Spiel, C 2015, Measurement of aggressive behavior and victimization among adolescents: Importance of level of measurement for statistical analyses. in Book of Abstracts: 17th ECDP (European Conference in Developmental Psychology).


Lemmer, G, Gollwitzer, M, Schiller, E-M, Strohmeier, D, Banse, R & Spiel, C 2015, 'On the Psychometric Properties of the Aggressiveness-IAT for Children and Adolescents' Aggressive Behavior, Bd 41, S. 84-95.

Spiel, C 2015, Positive Development of Minority Children: Peers and friendship level influences. in NJ Cabrera & B Leyendecker (Hrsg.), Positive Development of Minority Children. Springer Netherlands, Dordrecht.


Spiel, C, Schober, B & Bergsmann, EM 2015, Program Evaluation. in JD Wright (Hrsg.), International Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. 2nd edition Aufl., Bd. 19, Elsevier, Oxford, S. 117-122.

Mejeh, M, Schultes, M-T, Kollmayer, M & Spiel, C 2015, 'Qualitätsmessung durch Schulevaluation - Was assoziieren schulische Fachpersonen mit dem Begriff "Evaluation"?' Jahreskongress der Schweizerischen Gesellschaft für Bildungsforschung, St. Gallen, Schweiz, 29/06/15 - 1/07/15, .

Spiel, C & Bettel, S 2015, SCHULE - Lernen fürs Leben?! GALILA Verlag, Etsdorf am Kamp.

Bergsmann, EM, Burger, C, Klug, J, Först, NM & Spiel, C 2015, Screening-Fragebogen für Kompetenzorientierte Lehre. Vorläufiges Ergebnis der Entwicklung eines allgemeinen Antwortformats. in Programmheft der 2. Internationalen Tagung für Qualitätsmanagement und Qualitätsentwicklung im Hochschulbereich.

Lüftenegger, M, Schober, B & Spiel, C 2015, Students' achievement goals, learning-related emotions and academic performance. in Proceedings of at the annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA).




Lüftenegger, M, Schober, B & Spiel, C 2015, 'The intricate Interplay of Achievement Goals, Emotions and Academic Performance' 16th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Zypern, 25/08/15 - 29/08/15, .

Schultes, M-T, Kollmayer, M, Mejeh, M & Spiel, C 2015, Was assoziieren unterschiedliche Personengruppen mit dem Begriff "Evaluation"? in Programmheft der der 18. Jahrestagung der Gesellschaft für Evaluation (DeGEval).

Jöstl, G, Klug, J, Schober, B & Spiel, C 2015, 'Wie viel Wissen haben Studierende über SRL und warum wenden sie dieses nicht an? - Ein Ansatz zur Aufklärung widersprüchlicher Befunde.' Beitrag in 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland, 11/03/15 - 13/03/15, .



Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2014, Evaluationsstandards: Die schwierige Balance zwischen der notwendigen Allgemeinheit und der erwünschten Konkretheit von Handlungsanweisunge. in Abstractband des 49.Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland, 21/09/14.

Klug, J, Klinger, D, Schober, B & Spiel, C 2014, Kann das Führen eines Glückstagebuchs die studentische Lern- und Leistungsmotivation steigern? in Abstractband des 49.Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland, 21/09/14.

Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2014, Zur Evaluation der prognostischen Validität von Auswahlverfahren bei dichotomen Erfolgskriterien: Simulation der Schätzung mittels Markov-Chain-Monte-Carlo-Verfahren (MCMC). in Abstractband des 49.Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bochum, Deutschland, 21/09/14.

Klug, J, Jöstl, G, Pichler, M, Schober, B, Spiel, C, Dresel, M, Schmitz, B & Ziegler, A 2014, The PRO SRL Project − Assessing University Students’ SRL−Competencies in a multi−method−multiinformant approach. in Program of the EARLI SIG 1 Meeting. EARLI SIG 1 Meeting, Madrid, Spanien, 27/08/14.


Schultes, M-T, Jöstl, G, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2014, Evaluating the implementation of the „Reflect“ program with different methods from the students’ and psychologists’ perspective. in Book of Abstracts/International Congress of Applied Psychology (ICAP). 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris, Frankreich, 8/07/14.

Lüftenegger, M, Langer, M, Harrer, K, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Achievement goals, emotions and academic performance: A closer look at their associations' 14th International Conference on Motivation, Helsinki, Finnland, 12/06/14 - 14/06/14, .

Klug, J, Finsterwald, M, Schober, B, Wagner, P & Spiel, C 2014, Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in Programmheft der 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) . 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14.

Bergsmann, EM, Winter, P, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Evaluation kompetenzorientierter Lehre an Hochschulen' 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Steiner, F, Jirku, E, Patzak, A, Schultes, M-T, Jöstl, G & Spiel, C 2014, 'Musste Bob ein Baumeister werden? genderation@work, SchülerInnenprogramm zum Erlernen eines bewussten Umgangs mit Geschlechtsstereotypen und Medien auf dem Weg zur Berufswahl' 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Lüftenegger, M, Harrer, K, Langer, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Relations between achievement goals and achievement emotions' 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2014, Zur Effektivität von Auswahlverfahren: Ein Modell zur Korrektur der Kriteriumsvalidität bei dichotomer Erfolgsbewertung. in Programmheft der 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) . 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14.

Kollmayer, M, Hesse, N, Finsterwald, M, Popper, V, Jöstl, G, Spiel, C & Schober, B 2014, 'Geschlechterstereotype österreichischer Lehrkräfte.' GEBF 2014, Frankfurt am Main, Deutschland, 3/03/14 - 5/03/14, .


Schultes, M-T, Jöstl, G, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Berücksichtigung der Implementierungstreue bei der Evaluation von Programmeffekten am Beispiel des schulbasierten Interventionsprogramms Reflect.' Beitrag in 17. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Evaluation e.V. (DeGEval), Zürich, Schweiz, 11/09/14 - 12/09/14, .

Lüftenegger, M, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Can a supportive classroom structure foster a positive development of students' learning motivation? Evidence from two studies' Special Topic Meeting "Positive Youth Development (PYD) in the Context of the Global Recession" of the Society for Research in Child Development (SRCD), Prag, Tschechische Republik, 23/10/14 - 25/10/14, .

Spiel, C, Schober, B, Wagner, P & Reimann, R 2014, Das Strukturmodell der Bildungspsychologie - Ein analytischer Bezugsrahmen für moderne Pädagogik? in A Ziegler & E Zwick (Hrsg.), Theoretische Perspektiven der modernen Pädagogik . LIT Verlag, S. 59.

Klug, J, Finsterwald, M, Schober, B, Wagner, P & Spiel, C 2014, 'Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern' Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Schultes, M-T, Jöstl, G, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Evaluating the implementation of the "Reflect" program from the students' and psychologists' perspective.' Beitrag in 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris, Frankreich, 8/07/14 - 13/07/14, .


Bergsmann, EM, Schultes, M-T, Winter, P, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Implementing an evaluation concept for competence-oriented teaching at universities.' Beitrag in 28th International Congress of Applied Psychology (ICAP), Paris, Frankreich, 8/07/14 - 13/07/14, .

Schober, B, Klug, J, Finsterwald, M & Spiel, C 2014, Lebenslanges Lernen, Basiskompetenzen. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie . 16. Aufl., Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 924.



Jöstl, G, Klug, J, Pichler, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Messung der Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen im Studium – Die Auswahl passender Strategien in relevanten Anforderungssituationen und deren Zusammenhang mit Studienerfolg' Beitrag in 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Deutschland, 21/09/14 - 25/09/14, .


Lüftenegger, M, Harrer, K, Langer, M, Schober, B & Spiel, C 2014, 'Relations between achievement goals and achievment emotions' 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Klug, J, Jöstl, G, Pichler, M, Schober, B, Spiel, C, Dresel, M, Schmitz, B & Ziegler, A 2014, 'The PRO SRL Project - Assessing University Students’ SRL-Competencies in a multi-method-multi-informant approach' Beitrag in EARLI SIG 1 Meeting, Madrid, Spanien, 27/08/14 - 29/08/14, .

Finsterwald, M, Jöstl, G, Schober, B, Hesse, N, Popper, V & Spiel, C 2014, 'Typisch Mädchen, typisch Buben...?' news & science, Bd 36/37, Nr. 1/2, S. 12-16.

Kanka, M, Wagner, P, Schober, B & Spiel, C 2013, Gender-stereotyped attitudes in kindergarten students: A multicausal analysis. in Abstract Book of the 4. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY). 4. International Conference on Education and Educational Psychology (ICEEPSY), Antaly, Türkei, 2/10/13.

Pfaffel, A & Spiel, C 2013, 'Predictive Validity in Selection Procedures. Correcting for Rang Restriction with a Dichotomous Criterion.' uni:docs - Welcome Days for PhD candidates, Wien, Österreich, 23/09/13 - 28/09/13, .

Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2013, 'Was ist noch möglich: Empfehlungen zur Prüfung der Prognosekraft von Eignungstests im Hochschulbereich in hochselektiven Auswahlverfahren.' 16. Jahrestagung der Deutschen Gesellschaft für Evaluation e.V. (DeGEval), München, Deutschland, 11/09/13 - 13/09/13, .

Jöstl, G, Schober, B, Bergsmann, EM & Spiel, C 2013, Die Rolle des Umgangs mit Fehlern bei der Entstehung geschlechtsspezifischer Leistungsunterschiede. in Programmheft der 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie (PAEPS) der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.

Pfaffel, A, Schober, B & Spiel, C 2013, Prognosegüte von Auswahlverfahren: Ein Modell zur Korrektur der Kriteriumsvalidität bei dichotomer Erfolgsbewertung. in Tagungsprogramm der 11. Tagung der Fachgruppe Methoden & Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs). 11. Tagung der Fachgruppe Methoden & Evaluation der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Klagenfurt, Österreich, 19/09/13.

Bergsmann, EM, Schober, B & Spiel, C 2013, Beyond course evaluation: Concept−development of an ongoing theory based competency− and curriculum evaluation. in Abstract Book of the 40th Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe (AMEE). 40th Annual Conference of the Association for Medical Education in Europe (AMEE), Prag, Tschechische Republik, 24/08/13.

Gradinger, P, Strohmeier, D, Schabmann, A & Spiel, C 2013, 'Academic Achievement of Polyvictimized Youth: Identification of Youth at Risk Using the Austrian PISA 2009 Data.' 2013 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA / Vereinigte Staaten, 18/04/13 - 20/04/13, .

Spiel, C 2013, Bildung 2050 - Die Schule der Zukunft. in Rat für Forschung und Technologieentwicklung (Hrsg.), ÖSTERREICH 2050. FIT für die Zukunft. Verlag Holzhausen GmbH., Wien, S. 52-59.

Spiel, C, Schober, B, Wagner, P & Reimann, R 2013, Bildungspsychologie. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 291-292.

Kollmayer, M, Schober, B & Spiel, C 2013, 'Das Koryphäen-Problem als innovativer Indikator für Geschlechterstereotype.' 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland, 23/09/13 - 25/09/13, .

Wagner, P, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'Determinants relevant to academic achievement: A comparison between immigrant and non-immigrant.' 2013 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA / Vereinigte Staaten, 18/04/13 - 20/04/13, .


Klug, J, Yanagida, T, Bergsmann, EM, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'Does the ViSC Social Competence Program Promote Motivational Determinants of Self-Regulated Learning?' Beitrag in 13th European Congress of Psychology, Stockholm, Schweden, 9/07/13 - 12/07/13, .

Spiel, C, Schabmann, A & Glück, J 2013, Entwicklungskontinuität. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 470-471.

Spiel, C, Schabmann, A & Glück, J 2013, Entwicklungsstabilität. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 473.

Schober, B, Klug, J, Finsterwald, M, Wagner, P & Spiel, C 2013, 'Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern' Beitrag in Paper presented at a symposium to disseminate the results of the 2nd National Education Report for Austria 2012, Wien, Österreich, 12/04/13, .



Schiller, E-M, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'Fragebogen zur Erfassung von Computerspielmotiven in der frühen Adoleszenz: Entwicklung und Prüfung psychometrischer Eigenschaften.' 21. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Saarbrücken, Deutschland, 9/09/13 - 11/09/13, .


Klug, J, Jöstl, G, Bergsmann, EM, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'How to Measure Students’ Goal Orientations? A Participative Approach to one Determinant of Self-Regulated Learning' Beitrag in 15th Biennial EARLI Conference for Research on Learning an Instruction, München, Deutschland, 27/08/13 - 31/08/13, .


Spiel, C, Schober, B & Reimann, R 2013, Modeling and measurement of competencies in higher education: The contribution of scientific evaluation. in O Zlatkin-Troitschanskaia & S Blömeke (Hrsg.), Modeling and measurement of competencies in higher education. SensePublishers, Rotterdam, S. 195-206.

Barbara, S, Costabile, A, Brighi, A, Del Rey, R, Pörhölä, M, Sanchez, V, Spiel, C & Thompson, F 2013, Positive uses of new technologies in relationships in educational settings. in Cyberbullying through the new media. : Findings from an international network.. Psychology Press, Hove, UK & New York, S. 178-200.

Schober, B, Spiel, C, Schmitz, B, Ziegler, A & Dresel, M 2013, 'PRO-SRL: Ein Projekt zur Kompetenzmodellierung selbstregulierten Lernens im tertiären Bereich.' 14. Fachgruppentagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Hildesheim, Deutschland, 23/09/13 - 25/09/13, .

Finsterwald, M, Schober, B, Jöstl, G & Spiel, C 2013, Reflexive Koedukation. in M Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 837.

Spiel, C 2013, Stabilität, absolute. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 1480.

Spiel, C, Schabmann, A & Glück, J 2013, Stabilität, heterotype. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 1480.

Spiel, C, Schabmann, A & Glück, J 2013, Stabilität, homotype. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 1480.

Spiel, C, Schabmann, A & Glück, J 2013, Stabilität, normative. in MA Wirtz (Hrsg.), Dorsch - Lexikon der Psychologie. Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG, Bern, S. 1480.



Schiller, E-M, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'Video Game Motives in Preadolescents: Testing a Questionnaire for Factorial Structure and Measurement Invariance Across Gender.' 2013 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle, USA / Vereinigte Staaten, 18/04/13 - 20/04/13, .

Spiel, C & Strohmeier, D 2013, Violence prevention in schools on a national level: The Austrian approach. in P Jaffé, Z Moody, C Piguet & J Zermatten (Hrsg.), Harcèlement entre pairs: Agir dans les tranchées de l’école. Sion, S. 76-86.

Strohmeier, D, Spiel, C & Toda, Y 2013, ViSC Program. in K Yamasaki, J Toda & Y Watanabe (Hrsg.), Prevention education at schools in the world. Kanekoshobo, Tokyo, S. 156-168.

Finsterwald, M, Schober, B, Jöstl, G, Popper, V, Hesse, N & Spiel, C 2012, Aktuelle Befunde und evidenzbasierte Interventionen zur Förderung von Geschlechtergerechtigkeit in der Schule. in Programmheft des 48. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. 48. Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Deutschland, 23/09/12.


Bergsmann, EM, Jöstl, G, Thompson, F, Schober, B & Spiel, C 2012, Lifelong learning competencies: The joint view of students and scientists. in Program of the 1st International Sparkling Science Conference. 1st International Sparkling Science Conference, Wien, Österreich, 17/09/12.


Klug, J, Krause, N, Schober, B, Finsterwald, M & Spiel, C 2012, Wie gut können Lehrkräfte lebenslanges Lernen vermitteln? Reflexion über eigene Unterrichtsbeispiele im Rahmen eines strukturierten Interviews. in Programmheft des 48. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie. 48. Kongress der deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bielefeld, Deutschland, 23/09/12.

Spiel, C, Schober, B, Finsterwald, M, Lüftenegger, M & Wagner, P 2012, Promoting lifelong learning competencies in Austrian schools – the TALK program. in Program of the 13th Biennial EARA Conference., Spetses, Griechenland, 29/08/12.

Pfaffel, A & Spiel, C 2012, 'Predictive Validity of a Dichotomous Criterion Under Direct Range Restriction: A Monte Carlo Study' 3. Posteraustellung der JungwissenschaftlerInnen der Fakultät für Psychologie der Universität Wien, Wien, Österreich, 25/06/12 - 25/06/12, .

Schober, B, Finsterwald, M, Jöstl, G, Popper, V, Hesse, N & Spiel, C 2012, Development of Gender Differences: Current Findings and Evidence−Based Interventions in Schools. in Program of the International Conference on Research in Teaching and Teacher Education (EARLI − SIG 11). Research in Teaching and Teacher Education (EARLI - SIG 11), Bergen, Norwegen, 13/06/12.

Jöstl, G, Schober, B, Bergsmann, EM, Lüftenegger, M & Spiel, C 2012, When will they blow my cover: The impostor phenomenon as a psychological barrier in female university careers. in Programmheft der 10. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP). 10. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) 2012, Graz, Österreich, 12/04/12.


Wagner, P, Strohmeier, D & Spiel, C 2012, 'Academic achievement of immigrant adolescents in Austria: Exploring determinants relevant to achievement.', Spetses, Griechenland, 29/08/12 - 1/09/12, .

Spiel, C, Schober, B, Wagner, P & Finsterwald, M 2012, Assuring Successful Lifelong Learning – Can Neuroscience Provide the Key? in Neuroscience in Education. Unknown publisher, S. 286-298.


Stefanek, E, Strohmeier, D, van de Schoot, R & Spiel, C 2012, Bullying and Victimization in Ethnically Diverse Schools. in Migrations: Interdisciplinary Perspectives. Unknown publisher, S. 79-88.

Spiel, C, Gradinger, P & Strohmeier, D 2012, Cyberpesten: definitie, metingen en bevindingen. in Boos! Over agressie, opvoeding en ontwikkeling. Unknown publisher, S. 101-114.


Spiel, C, Schober, B, Finsterwald, M, Lüftenegger, M & Wagner, P 2012, Der Beitrag der Schule zur Förderung von Bildungsmotivation und Lernen. in Carinthische Dialoge 2007-2011. Unknown publisher, S. 118-137.

Schober, B, Klug, J, Wagner, P, Finsterwald, M & Spiel, C 2012, Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in B Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen. Bd. 2, Leykam, Graz, S. 111-140.

Schober, B, Klug, J, Finsterwald, M, Wagner, P & Spiel, C 2012, Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in B Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012. Band 2: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen.. Leykam Buchverlag, S. 111-142.


Popper, V & Spiel, C 2012, Evaluation von Führungskräfteentwicklung: Messung von Trainingstransfer durch Arbeitsproben. in Evaluation als Herausforderung der Berufsbildung und Personalentwicklung. Unknown publisher, S. 215-226.


Strohmeier, D, Gradinger, P, Schabmann, A & Spiel, C 2012, Gewalterfahrungen von Jugendlichen: Prävalenzen und Risikogruppen. in PISA 2009. Nationale Zusatzanalysen für Österreich. Unknown publisher, S. 166-209.





Finsterwald, M, Schober, B, Jöstl, G & Spiel, C 2012, Motivation und Attributionen: Geschlechtsunterschiede und Interventionsmöglichkeiten. in H Stöger & A Ziegler (Hrsg.), Mädchen und Frauen in MINT: Bedingungen von Geschlechtsunterschieden und Interventionsmöglichkeiten. Lit publishers, S. 193-212.

Gradinger, P, Strohmeier, D & Spiel, C 2012, Motives for bullying others in cyberspace: A study on bullies and bully-victims in Austria. in Cyberbullying in the global playground: Research from international perspectives. Wiley-Blackwell, England, S. 263-284.

Wagner, P, Lüftenegger, M, Finsterwald, M, Schober, B & Spiel, C 2012, Multi-method Evaluation am Beispiel des Lehrkräftetrainingsprogramms TALK. in M Gläser-Zikuda, T Seidel, C Rohlfs, A Gröschner & S Ziegelbauer (Hrsg.), Mixed Methods in der empirischen Bildungsforschung.. Waxmann, Münster, S. 243-258.

Spiel, C & Strohmeier, D 2012, Peer Relations Among Immigrant Adolescents: Methodological Challenges and Key Findings. in Migrations: Interdisciplinary Perspectives. Unknown publisher, S. 57-65.

Spiel, C & Strohmeier, D 2012, Peer Relations in Multicultural Schools. in Realizing the potential of immigrant youth. Unknown publisher, S. 376-396.

Gradinger, P, Yanagida, T, Strohmeier, D, Stefanek, E, Schiller, E-M & Spiel, C 2012, 'Prevention of Cyberbullying: The Evaluation of the ViSC Social Competence Program.' Bullying and Cyber-Bullying: The Interface between Science and Practice, Wien, Österreich, 19/10/12 - 19/10/12, .

Spiel, C & Schober, B 2012, Professionalisierung der/durch LehrerInnenbildung. in Perspektiven der PädagogInnenbildung in Österreich. Ivo Brunner zum 60. Geburtstag.. Unknown publisher, S. 107-109.



Schultes, M-T & Spiel, C 2012, 'Supporting evidence-based prevention in schools with the Austrian Violence Evaluation Online Tool (AVEO).' Bullying and Cyber-Bullying: The Interface between Science and Practice, Wien, Österreich, 19/10/12 - 19/10/12, .



Schiller, E-M, Strohmeier, D, Stefanek, E, Yanagida, T & Spiel, C 2012, 'The ViSC Program. Preventing aggressive behavior via promoting moral development?' Bullying and Morality - Beyond Moral Disengagement, Zürich, Schweiz, 15/06/12 - 17/06/12, .

Strohmeier, D, Stefanek, E, Yanagida, T, Schiller, E-M & Spiel, C 2012, 'The ViSC Program: Preventing aggressive behavior via promoting moral development?' Bullying and Cyber-Bullying: The Interface between Science and Practice, Wien, Österreich, 19/10/12 - 19/10/12, .

Popper, V, Strohmeier, D & Spiel, C 2012, Using the internet positively in schools: The case for notebooks. in The Impact of Technology on Relationships in Educational Settings. Unknown publisher, S. 77-90.


Strohmeier, D, Hoffmann, C, Schiller, E-M, Stefanek, E & Spiel, C 2012, 'ViSC Social Competence Program.' New Directions for Youth Development: theory, practice and research, Bd 133, S. 71-80.


Strohmeier, D, Schiller, E-M, Stefanek, E, Hoffmann, C & Spiel, C 2012, 'WiSK Programm – Förderung sozialer und interkultureller Kompetenzen in Schulen.' Psychologie in Österreich, Bd 5, S. 390-395.

Bergsmann, EM, van de Schoot, R, Schober, B & Spiel, C 2011, Der Einfluss von Unterricht auf Aggression. in Programmheft der Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft. 20. Fachgruppentagung Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt, Deutschland, 12/09/11.

Jöstl, G, Schober, B, Finsterwald, M, Popper, V & Spiel, C 2011, REFLECT – Ein evidenzbasiertes Trainingsprogramm zur Reflexiven Koedukation im Unterricht. in Programmheft der 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der DGPs . 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie , Erfurt, Deutschland, 14/09/11.

Lüftenegger, M, Schober, B, van de Schoot, R, Wagner, P, Finsterwald, M & Spiel, C 2011, Can a Classroom structured by the TARGET framework promote Students’ Mastery Goal Orientation? in Printed Program of the Annual Meeting of the American Educational Research Association (AERA). Annual Meeting of the American Educational Research Association 2011, New Orleans, USA / Vereinigte Staaten, 8/04/11.


Die Schule von morgen.

Spiel, C. (VortragendeR)
11 Jun 2018

Aktivität: Science to PublicVortrag


Transfer als Third Mission von Universitäten: Der psychologisch-handlungsorientierte Zugang an der Universität Wien.

Spiel, C. (VortragendeR), Laura Brandt (VortragendeR), Somoza, V. (VortragendeR), Schober, B. (VortragendeR)
13 Apr 2018

Aktivität: Science to ScienceVortrag




Societal Impact of Research: The Third Mission at the University of Vienna

Spiel, C. (VortragendeR), Laura Brandt (AutorIn), Somoza, V. (AutorIn), Schober, B. (AutorIn)
28 Nov 2017

Aktivität: Science to ScienceVortrag


Third Mission of the University of Vienna. 1st USR Conference – University Meets Social Responsibility

Laura Brandt (VortragendeR), Schober, B. (AutorIn), Somoza, V. (AutorIn), Spiel, C. (AutorIn)
22 Sep 2017

Aktivität: Science to ScienceVortrag



How Education Can Promote Social Progress

Spiel, C. (VortragendeR)
6 Jul 2017

Aktivität: Science to ScienceVortrag


Education beyond teaching: Third mission of universities

Spiel, C. (VortragendeR)
10 Mai 2017

Aktivität: Science to ScienceVortrag


How education can promote social progress

Spiel, C. (VortragendeR), Simon Schwartzman (VortragendeR), Gili Drori (VortragendeR), Nico Cloete (VortragendeR), Suman Verma (VortragendeR)
Apr 2017

Aktivität: Science to ScienceVortrag



Violence prevention in school: Experiences from a national strategy

Spiel, C. (Keynote speaker)
9 Jun 201610 Jun 2016

Aktivität: AndereVortrag






Was assoziieren unterschiedliche Personengruppen mit dem Begriff "Evaluation"?

Spiel, C. (AutorIn)
16 Sep 201518 Sep 2015

Aktivität: AndereVortrag





Institut für Angewandte Psychologie: Arbeit, Bildung, Wirtschaft

stv. Vorständin

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0603

T: +43-1-4277-47312
M: +43-664-60277-47312
F: +43-1-4277-847312

christiane.spiel@univie.ac.at