Dipl.-Psych. Dr. Julia Klug
Gerich, M., Trittel, M., Bruder, S., Klug, J., Hertel, S., & Schmitz, B. (2017). Modeling, Measuring, and Training Teachers‘ Counseling and Diagnostic Competences. in D. Leutner, J. Fleischer, J. Grünkorn, & E. Klieme (Hrsg.), Competence Assessment in Education Research, Models and Instruments. Springer Science + Business Media B. V..
Klug, J., Gerich, M., & Schmitz, B. (2016). Can teachers’ diagnostic competence be fostered through training and the use of a diary? Journal for Educational Research Online, 8(3), 184-206.
Klug, J., Bruder, S., & Schmitz, B. (2016). Which Variables predict Teachers Diagnostic Competence when diagnosing Students’ learning behavior at different Stages of a Teachers’ Career? Teachers and Teaching: Theory and Practice, 22(4).
Lüftenegger, M., Klug, J., Harrer, K., Langer, M., Spiel, C., & Schober, B. (2016). Students' Achievement Goals, Learning-Related Emotions and Academic Achievement. Frontiers in Psychology, 7. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00603
Klug, J., Lüftenegger, M., Bergsmann, E. M., Spiel, C., & Schober, B. (2016). Secondary school students' LLL competencies, and their relation with classroom structure and achievement. Frontiers in Psychology, 7. DOI: 10.3389/fpsyg.2016.00680
Klug, J., Lüftenegger, M., Schober, B., & Spiel, C. (2016). Die LLL-Kompetenz von österreichischen SchülerInnen und deren Zusammenhang mit Unterrichtsstruktur und Leistung. Postersitzung präsentiert bei 4. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Berlin, Deutschland.
Först, N. M., Klug, J., Jöstl, G., Schober, B., & Spiel, C. (2016). Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen bei Studierenden valider erfassen – ein Messinstrument mit Fokus auf Prozesse, Ergebnisse und Einflussgrößen. Postersitzung präsentiert bei 12. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie, Innsbruck, Österreich.
Först, N. M., Klug, J., Schober, B., & Spiel, C. (2016). Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen bei Studierenden valider erfassen und situationsspezifisch fördern – ein Messinstrument mit Fokus Praxistransfer. Postersitzung präsentiert bei Bildung und Ausbildung: Realität und Vision (ARGE Bildung und Ausbildung der Österreichischen Forschungsgemeinschaft), Wien, Österreich.
Lüftenegger, M., Klug, J., Finsterwald, M., Bergsmann, E. M., van de Schoot, R., Schober, B., & Wagner, P. (2016). Fostering pupils’ lifelong learning competencies in the classroom – Evaluation of a training program using a multivariate multilevel growth curve approach. European Journal of Developmental Psychology, 13(6), 719-736. DOI: 10.1080/17405629.2015.1077113
Steuer, G., Eckerlein, N., Först, N. M., Lang, J., Klug, J., Spiel, C.,... Dresel, M. (2016). PRO-SRL-EVA: Produkt- und Prozessorientierte Modellierung und Erfassung von Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen im Studium – Erweiterte Validierungen. Postersitzung präsentiert bei Eröffnungskonferenz der BMBF Förderlinie „Kompetenzmodelle und Instrumente der Kompetenzerfassung im Hochschulsektor –Validierungen und methodische Innovationen (KoKoHs)“, Berlin, Deutschland.
Burger, C., Bergsmann, E. M., Klug, J., Först, N. M., & Spiel, C. (2016). Entwicklung und Validierung einer Kompetenztaxonomie zur Qualitätssicherung in der kompetenzorientierten Lehre [Development and validation of a competence taxonomy for quality assurance in competence-oriented teaching]. Postersitzung präsentiert bei 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland.
Schober, B., Klug, J., Jöstl, G., Spiel, C., Dresel, M., Steuer, G.,... Ziegler, A. (2015). Gaining substantial new insights into university Students' SRL-Competencies - What do we need to succeed? Zeitschrift für Psychologie - Journal of Psychology, 222(1), 64-65.
Dresel, M., Schmitz, B., Schober, B., Spiel, C., Ziegler, A., Engelschalk, T.,... Steuer, G. (2015). Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews. Studies in Higher Education.
Schober, B., Jöstl, G., Klug, J., Wimmer, B., Spiel, C., Steuer, G.,... Dresel, M. (2015). Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen an Hochschulen: Das Projekt PRO-SRL. in Bildungsforschung 2020 – Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung. Berlin: BMBF.
Bergsmann, E. M., Burger, C., Klug, J., Först, N. M., & Spiel, C. (2015). Screening-Fragebogen für Kompetenzorientierte Lehre. Vorläufiges Ergebnis der Entwicklung eines allgemeinen Antwortformats. in Programmheft der 2. Internationalen Tagung für Qualitätsmanagement und Qualitätsentwicklung im Hochschulbereich.
Jöstl, G., Klug, J., Schober, B., & Spiel, C. (2015). Students' knowledge and application of SRL strategies in real life - an innovative measurement tool. in EARLI 2015 Book of Abstracts.
Schultes, M-T., Klug, J., Jöstl, G., & Spiel, C. (2015). Fidelity measures as intervention boosters: The diary method. in Conference Program of the 3rd Global Implementation Conference.
Panadero, E., Klug, J., & Järvelä, S. (2015). Third wave of measurement in the self-regulated learning field: when measuring and intervening come hand in hand. Scandinavian journal of Educational Research, 1-13.
Klug, J. (2015). Diagnosing at school – what do teachers do in their classroom after having participated in a training program?. Beitrag in 16th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI), Limassol, Zypern.
Jöstl, G., Klug, J., Schober, B., & Spiel, C. (2015). Wie viel Wissen haben Studierende über SRL und warum wenden sie dieses nicht an? - Ein Ansatz zur Aufklärung widersprüchlicher Befunde.. Beitrag in 3. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bochum, Deutschland.
Schober, B., Jöstl, G., Klug, J., Wimmer, B., Spiel, C., Steuer, G.,... Dresel, M. (2015). Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen an Hochschulen: Das Projekt PRO-SRL. In Bundesministerium für Bildung und Forschung. in Bildungsforschung 2020: Zwischen wissenschaftlicher Exzellenz und gesellschaftlicher Verantwortung. Berlin: BMBF.
Klug, J., Krause, N., Schober, B., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2014). How do teachers promote their students’ lifelong learning in class? Development and first application of the LLL-Interview: Development and first application of the LLL Interview. Teaching and teacher education, 37, 119-129. DOI: 10.1016/j.tate.2013.09.004
Scheibe, A-K., Trittel, M., Klug, J., & Schmitz, B. (2014). Strategien und Methoden der Erkenntnisgewinnung (Forschungsmethoden). in Lehrbuch Pädagogische Psychologie. Weinheim: Beltz.
Roth, A., Klug, J., & Jöstl, G. (2014). PRO SRL: Product- and process-oriented modeling and assessment of self-regulated learning competencies in tertiary education. Beitrag in International Conference of the Research Program KoKoHs on Modeling and Measuring Competencies in Higher Education, Mainz, Deutschland.
Jöstl, G., Klug, J., Pichler, M., Schober, B., & Spiel, C. (2014). Messung der Kompetenzen zum Selbstregulierten Lernen im Studium – Die Auswahl passender Strategien in relevanten Anforderungssituationen und deren Zusammenhang mit Studienerfolg. Beitrag in 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Deutschland.
Klug, J., Jöstl, G., Pichler, M., Schober, B., Spiel, C., Dresel, M.,... Ziegler, A. (2014). The PRO SRL Project - Assessing University Students’ SRL-Competencies in a multi-method-multi-informant approach. Beitrag in EARLI SIG 1 Meeting, Madrid, Spanien.
Klug, J., Finsterwald, M., Schober, B., Wagner, P., & Spiel, C. (2014). Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich.
Klug, J., & Panadero, E. (2014). New approaches to the assessment of self-regulated learning. EARLI SIG 1 Meeting, Madrid, Spanien.
Schober, B., Klug, J., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2014). Lebenslanges Lernen, Basiskompetenzen. in M. A. Wirtz (Hrsg.), Dorsch – Lexikon der Psychologie. (16. Aufl., S. 924). Bern: Hogrefe Verlag GmbH und Co. KG.
Klug, J., Klinger, D., Schober, B., & Spiel, C. (2014). Kann das Führen eines Glückstagebuchs die studentische Lern- und Leistungsmotivation steigern? in Abstractband des 49.Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs).
Klug, J., Jöstl, G., Pichler, M., Schober, B., Spiel, C., Dresel, M.,... Ziegler, A. (2014). The PRO SRL Project − Assessing University Students’ SRL−Competencies in a multi−method−multiinformant approach. in Program of the EARLI SIG 1 Meeting.
Klug, J., Finsterwald, M., Schober, B., Wagner, P., & Spiel, C. (2014). Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in Programmheft der 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP).
Klug, J., Bruder, S., Kelava, A., Spiel, C., & Schmitz, B. (2013). Diagnostic competence of teachers: A process model that accounts for diagnosing learning behavior tested by means of a case scenario. Teaching and teacher education, 30, 38-46. DOI: 10.1016/j.tate.2012.10.004
Klug, J. (2013). Diagnostizieren im Unterricht. Tipps zur Einschätzung des Lernverhaltens von Schülerinnen und Schülern. SchulVerwaltung aktuell, 5, 146-148.
Klug, J., Jöstl, G., Bergsmann, E. M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2013). How to Measure Students’ Goal Orientations? A Participative Approach to one Determinant of Self-Regulated Learning. Beitrag in 15th Biennial EARLI Conference, München, Deutschland.
Klug, J., Yanagida, T., Bergsmann, E. M., Strohmeier, D., & Spiel, C. (2013). Does the ViSC Social Competence Program Promote Motivational Determinants of Self-Regulated Learning?. Beitrag in 13th European Congress of Psychology, Stockholm, Schweden.
Schober, B., Klug, J., Finsterwald, M., Wagner, P., & Spiel, C. (2013). Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. Beitrag in Paper presented at a symposium to disseminate the results of the 2nd National Education Report for Austria 2012, Wien, Österreich.
Klug, J. (2013). Basiskompetenzen zum Lebenslangen Lernen. in Psychologisches Wörterbuch. Dorsch.
Schober, B., Klug, J., Finsterwald, M., Wagner, P., & Spiel, C. (2012). Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in B. Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012. Band 2: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen.. (S. 111-142). Leykam Buchverlag.
Klug, J., Bruder, S., Keller, S., & Schmitz, B. (2012). Hängen Diagnostische Kompetenz und Beratungskompetenz von Lehrkräften zusammen? - Eine korrelative Untersuchung. Psychologische Rundschau, 63(1), 3-10. DOI: 10.1026/0033-3042/a000104
Klug, J., Gerich, M., Bruder, S., & Schmitz, B. (2012). Ein Tagebuch für Hauptschullehrkräfte zur Unterstützung der Reflexionsprozesse beim Diagnostizieren. Empirische Pädagogik: Zeitschrift zu Theorie und Praxis erziehungswissenschaftlicher Forschung, 26(2), 292-311.
Klug, J., Krause, N., Schober, B., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2012). How do Teachers Foster Adolescent Students’ Lifelong Learning in Class? Results and Exemplary Answers of a Structured Interview with German Grammar School Teachers. in Program of the 13th Biennial EARA Conference.
Klug, J., Krause, N., Schober, B., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2012). Wie gut können Lehrkräfte lebenslanges Lernen vermitteln? Reflexion über eigene Unterrichtsbeispiele im Rahmen eines strukturierten Interviews. in Programmheft des 48. Kongresses der Deutschen Gesellschaft für Psychologie.
Schober, B., Klug, J., Wagner, P., Finsterwald, M., & Spiel, C. (2012). Ergebnisorientierte Qualitätsentwicklung von Schule: Spezifische Kompetenzen von Lehrkräften, Schulleiterinnen und Schulleitern. in B. Herzog-Punzenberger (Hrsg.), Nationaler Bildungsbericht Österreich 2012: Fokussierte Analysen bildungspolitischer Schwerpunktthemen. (Band 2, S. 111-140). Graz: Leykam.
Schmitz, B., Klug, J., & Hertel, S. (2011). Using diaries in developmental research: Collecting and analyzing longitudinal diary data. in B. Laursen, T. Little, & N. Card (Hrsg.), Handbook of Developmental Research Methods. (S. 181-195). Guilford Publications.
Schmitz, B., Klug, J., & Schmidt, M. (2011). Assessing self-regulated learning using diary measures with university students. in B. Zimmerman, & D. Schunk (Hrsg.), Handbook of Self-Regulation of Learning and Performance. (S. 251-266). New York: Routledge.
Bruder, S., Keller, S., Klug, J., & Schmitz, B. (2011). Ein Vergleich situativer Methoden zur Erfassung der Beratungskompetenz von Lehrkräften. Unterrichtswissenschaft, 39(2), 123-137.
Klug, J., Ogrin, S., Keller, S., Ihringer, A., & Schmitz, B. (2011). A plea for self-regulated learning as a process: Modeling, measuring and intervening. Psychological Test and Assessment Modeling, 53(1), 51-72.
Klug, J. Modeling and Training a New Concept of Teachers' Diagnostic Competence
Klug, J., Kutscher, M., Hupp, J., & Schmitz, B. (2011). Ein Trainingsprogramm zur Förderung der Diagnostischen Kompetenz von Grundschullehrkräften. Beitrag in 13. Fachtagung Pädagogische Psychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Erfurt, Deutschland.
Ergebnisse 1 bis 50 von 65
<< Anfang < Zurück Page 1 Page 2 Weiter > Ende >>

Institut für Angewandte Psychologie: Arbeit, Bildung, Wirtschaft

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0608

T: +43-1-4277-47315
F: +43-1-4277-847315

julia.klug@univie.ac.at