Mag. Dr. Takuya Yanagida
Wintersemester 2019
200124 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Methoden der Evaluationsforschung
460006 SE Forschungsseminar - Multilevel Modeling for Experimental and Longitudinal Data in R
Sommersemester 2019
200071 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Methoden der Evaluationsforschung
460006 SE Forschungsseminar - Advanced Latent Variable Modeling in Mplus
Wintersemester 2018
200124 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung (+KG +AWG) - Methoden der Evaluationsforschung
460006 SE Forschungsseminar - Latent Variable Modeling in Mplus

Yanagida, T, Graf, D & Spiel, C 2019, 'Empathy’s and sensation seeking’s differential role in offline and online bullying' 24th Workshop on Aggression, Stavanger, Norwegen, 7/11/19 - 8/11/19, .





















Rasch, D & Yanagida, T 2018, How robust is the two-sample triangular sequential t-test against variance heterogeneity? in J Pilz, D Rasch, V Melas & K Moder (Hrsg.), Statistics and simulation: IWS 8, Vienna, Austria, September 2015. Springer International Publishing, Basel, S. 273-282.

Schmidt, J, Gut, V, Yanagida, T & Conzelmann, A 2018, 'Motivational and volitional patterns as predictors of exercise behaviour change during transition from lower to higher secondary education' 50. Jahrestagung der Arbeitsgemeinschaft für Sportpsychologie, Köln, Deutschland, 10/05/18 - 12/05/18, .



Rasch, D, Yanagida, T, Kubinger, KD & Schneider, B 2018, Determination of the optimal size of subsamples for testing a correlation coefficient by a sequential triangular test. in J Pilz, D Rasch, V Melas & K Moder (Hrsg.), Statistics and Simulation . Springer-Verlag Berlin-Heidelberg, Heidelberg, S. 315-328.

Kollmayer, M, Brandt, L, Schultes, M-T, Yanagida, T, Maier, G & Spiel, C 2018, 'Differential associations of health literacy with Austrian adolescents’ tobacco and alcohol use' Beitrag in 21. wissenschaftliche Jahrestagung der ÖGPH, Wien, Österreich, 23/05/18 - 24/05/18, .




Wright, MF, Yanagida, T, Aoyama, I, Ševčíková, A, Macháčková, H, Dědková, L, Li, Z, Kamble, SV, Bayraktar, F, Soudi, S, Lei, L & Shu, C 2017, 'Differences in Severity and Emotions for Public and Private Face-to-Face and Cyber Victimization Across Six Countries', Journal of Cross-Cultural Psychology, Jg. 48, Nr. 8, S. 1216-1229. https://doi.org/10.1177/0022022116675413











Robitzsch, A, Pham, G & Yanagida, T 2016, Fehlende Daten und Plausible Values. in S Breit & C Schreiner (Hrsg.), Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandardüberprüfung. 1. Aufl. Aufl., Facultas Universitätsverlag, Wien, S. 259-293.

Trendtel, M, Pham, G & Yanagida, T 2016, Skalierung und Linking. in Large-Scale Assessment mit R: Methodische Grundlagen der österreichischen Bildungsstandardüberprüfung. S. 185-224.


Yanagida, T & Sakai, K, SSRA: Sakai Sequential Relation Analysis, 2016, Software oder Datenbank.



Wright, MF, Yanagida, T, Sevcikova, A, Aoyama, I, Dedkova, L, Machackova, H, Li, Z, Kamble, SV, Bayraktar, F, Sourdi, S, Lei, L & Shu, C 2016, 'Differences in coping strategies for public and private face-to-face and cyber victimization among adolescents in six countries', International Journal of Developmental Science, Jg. 10, Nr. 1-2, S. 43-53. https://doi.org/10.3233/DEV-150179


Strohmeier, D, Yanagida, T & Toda, Y 2016, Individualism/collectivism as predictors of relational and physical victimization in Japan and Austria. in PK Smith, K Kwak & Y Toda (Hrsg.), School Bullying in Different Cultures: Eastern and Western Perspectives. Cambridge University Press, S. 259-279. https://doi.org/10.1017/CBO9781139410878.016

Yanagida, T, seqtest: Sequential Triangular Test, 2016, Software oder Datenbank.





Korecky-Kröll, K, Uzunkaya-Sharma, K, Czinglar, C, Sommer-Lolei, S, Yanagida, T & Dressler, W 2015, 'The lower the slower: Parental SES and input affect speed of development of vocabulary and morphology' Child Language Symposium 2015, Warwick, Großbritannien / Vereinigtes Königreich, 20/07/15 - 21/07/15, .


Yanagida, T, Strohmeier, D & Spiel, C 2015, Measurement of aggressive behavior and victimization among adolescents: Importance of level of measurement for statistical analyses. in Book of Abstracts: 17th ECDP (European Conference in Developmental Psychology).





Gradinger, P, Yanagida, T & Strohmeier, D 2014, Prävention & Intervention von Gefahren neuer Medien I: Braucht man eine spezifische Cybermobbing Prävention? in Neue Medien und deren Schatten. Mit neuen Medien kompetent umgehen.


Klug, J, Yanagida, T, Bergsmann, EM, Strohmeier, D & Spiel, C 2013, 'Does the ViSC Social Competence Program Promote Motivational Determinants of Self-Regulated Learning?' Beitrag in 13th European Congress of Psychology, Stockholm, Schweden, 9/07/13 - 12/07/13, .



Gradinger, P, Yanagida, T, Strohmeier, D, Stefanek, E, Schiller, E-M & Spiel, C 2012, 'Prevention of Cyberbullying: The Evaluation of the ViSC Social Competence Program.' Bullying and Cyber-Bullying: The Interface between Science and Practice, Wien, Österreich, 19/10/12 - 19/10/12, .

Schiller, E-M, Strohmeier, D, Stefanek, E, Yanagida, T & Spiel, C 2012, 'The ViSC Program. Preventing aggressive behavior via promoting moral development?' Bullying and Morality - Beyond Moral Disengagement, Zürich, Schweiz, 15/06/12 - 17/06/12, .

Strohmeier, D, Stefanek, E, Yanagida, T, Schiller, E-M & Spiel, C 2012, 'The ViSC Program: Preventing aggressive behavior via promoting moral development?' Bullying and Cyber-Bullying: The Interface between Science and Practice, Wien, Österreich, 19/10/12 - 19/10/12, .




Yanagida, T, Schiller, E-M, Strohmeier, D, Stefanek, E, von Eye, A & Spiel, C 2011, 'Evaluation of the VISC Social Competence Program in Austria.' 15th European Conference on Developmental Psychology, Bergen, Norwegen, 23/08/11 - 27/08/11, .

Rasch, D, Kubinger, KD & Yanagida, T 2011, Statistics in Psychology – Using R and SPSS. John Wiley & Sons, Ltd., Chichester.


Spiel, C, Strohmeier, D, Schiller, E-M, Stefanek, E, Schultes, M-T, Hoffmann, C, Yanagida, T, Burger, C & Pollhammer, B 2011, WiSK Evaluationsstudie Abschlussbericht..



Hohensinn, C, Schleicher, E, Reif, M, Kubinger, KD, Yanagida, T & Khorramdel, L 2009, Forschungsbericht: Testtheoretische Analyse des Lese-Kompetenztests (8. Schulstufe) (Phase 3: 2008), des Sprachbewusstsein-Kompetenztests (8. Schulstufe) (Phase 1: 2008) sowie des Schreibtests (8. Schulstufe) (Phase 1: 2008) gemäß Bildungsstandard. Forschungsberichte der Test- und Beratungsstelle des Arbeitsbereich Psychologische Diagnostik. Wien: Fakultät für Psychologie, Universität Wien., Bd. 12, Fakultät für Psychologie, Universität Wien, Wien.

Yanagida, T, Strohmeier, D, Toda, Y & Spiel, C 2009, 'Individualism and Collectivism - Development of a new measure for (early) adolescents' XIVth European Conference on Developmental Psychology (ECDP 2009), Vilnius, Litauen, 18/08/09 - 22/08/09, .


Kubinger, KD, Khorramdel, L, Hohensinn, C, Sonnleitner, P, Schleicher, E, Reif, M, Yanagida, T, Weitensfelder, L, Frebort, M, Holocher-Ertl, S & Gruber, K 2009, Standard-Tests zu den Bildungsstandards in Österreich - Abschlussbericht des Itementwicklungsprozesses und der Testformerstellung für Deutsch und Mathematik am Ende der 4. und 8. Schulstufe 2004-2008. in Forschungsberichte der Test- und Beratungsstelle des Arbeitsbereichs Psychologische Diagnostik. Bd. 14, Forschungsberichte der Test- und Beratungsstelle des Arbeitsbereich Psychologische Diagnosti. Wien: Fakultät für Psychologie, Universität Wien, Fakultät für Psychologie, Universität Wien, Wien.




Empowering the peer group to prevent schoolbullying in Kosovo: Effectiveness of a short and ultra-short version of the ViSC Social Competence Program

Aliriza Arënliu (VortragendeR), Dagmar Strohmeier (AutorIn), Jon Konjufca (AutorIn), Takuya Yanagida (AutorIn), Christoph Burger (AutorIn)
1 Sep 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Exploring changes in student-teacher agreement on goal structures.

Lisa Bardach (VortragendeR), Takuya Yanagida (VortragendeR), Barbara Schober (VortragendeR), Marko Lüftenegger (VortragendeR)
Aug 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Sensation Seeking promotes traditional and cyberbullying differentially

Daniel Graf (VortragendeR), Takuya Yanagida (AutorIn), Christiane Spiel (AutorIn)
5 Jun 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The role of students' shared perceptions on goal structures in predicting socio-emotional outcomes.

Lisa Bardach (VortragendeR), Marko Lüftenegger (AutorIn), Takuya Yanagida (AutorIn), Christiane Spiel (AutorIn), Barbara Schober (AutorIn)
15 Aug 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Differenzielle Zusammenhänge zwischen Health Literacy und Tabak- und Alkoholkonsum bei österreichischen Jugendlichen

Marlene Kollmayer (VortragendeR), Laura Brandt (AutorIn), Marie-Therese Schultes (AutorIn), Takuya Yanagida (AutorIn), Gunther Maier (AutorIn), Christiane Spiel (AutorIn)
24 Mai 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Bullying prevention with the socio-ecological program ViSC: Patterns of change among bully-victim groups

Elisabeth Stefanek (VortragendeR), Dagmar Strohmeier (AutorIn), Takuya Yanagida (AutorIn)
23 Nov 2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Injunctive norms as longitudinal predictor of defending in early adolescence

Lenka Kollerova (VortragendeR), Takuya Yanagida (AutorIn), Petr Soukup (AutorIn), Angela Mazzone (AutorIn), Dagmar Strohmeier (VortragendeR)
23 Nov 2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science





Person-Centered Approach for Evaluating Program Effectiveness: Patterns of Change among Bully-Victim Groups.

Takuya Yanagida (VortragendeR)
3 Sep 20137 Sep 2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere





Ergebnisse der summativen Evaluation des schulbasierten Präventionsprogramms WiSK

Takuya Yanagida (AutorIn)
12 Sep 2011

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Ergebnisse der summativen Evaluation des schulbasierten Präventionsprogramms WiSK

Eva-Maria Schiller (VortragendeR), Dagmar Strohmeier (VortragendeR), Takuya Yanagida (VortragendeR), Elisabeth Stefanek (VortragendeR), Marie-Therese Schultes (AutorIn), Alexander Von Eye (VortragendeR), Christiane Spiel (VortragendeR)
12 Sep 2011

Aktivität: VorträgeVortragAndere



Institut für Angewandte Psychologie: Arbeit, Bildung, Wirtschaft

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0616

takuya.yanagida@univie.ac.at