Univ.-Prof. Dipl.-Psych. Dr. Thomas Götz
Wintersemester 2025
200125 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Emotionen im Museum
540006 SE DissertantInnen-Seminar - Lifelong learning: emotions, motivation, self-regulation, and well-being in educational settings
Wintersemester 2024
200125 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Emotionen im Museum
200134 SE Anwendungsseminar: Entwicklung und Bildung - Umgang mit positiven und negativen Emotionen im Lern- und Leistungskontext
540006 SE DissertantInnen-Seminar - Lifelong learning: emotions, motivation, self-regulation, and well-being in educational settings
Götz, T. (2026). Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen. (3. Auflage Aufl.) UTB GmbH.

Götz, T., & Nett, U. E. (2026). Selbstreguliertes Lernen. in T. Götz (Hrsg.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (3. Auflage Aufl., S. 139-180). UTB GmbH.

Götz, T. (2025). Emotionen im Lern- und Leistungskontext.. Beitrag in 12. internationaler Kongress des Österreichischen Zentrums für Begabtenförderung und Begabungsforschung, Salzburg, Österreich.


Costache, O., Edelsbrunner, P. A., Becker, E. S., Sticca, F., Staub, F. C., & Götz, T. (Angenommen/Im Druck). Who loses motivation and who keeps it up? Investigating factors for changes in motivational profiles across multiple domains. Learning and Individual Differences, 124. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2025.102798


Bieleke, M., Wolff, W., Cremer, C., Kaisinger, F., & Götz, T. (2025). “Why am I doing this anyway?“ A control-value perspective on boredom in endurance sports. Psychology of Sport and Exercise, 79, Artikel 102863. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2025.102863


Krannich, M., Calic, B., Götz, T., Ullrich, A.-L., & Lipnevich, A. A. (2025). Investigating the relationship between boredom and creativity: The role of academic challenge. Education Sciences, 15(3), Artikel 330. https://doi.org/10.3390/educsci15030330

Götz, T., Fries, J., Stempfer, L., Kraiger, L., Stoll, S., Baumgartner, L., Diamant, Y. L., Porics, C., Sonntag, B., Würglauer, S., van Tilburg, W. A. P., & Pekrun, R. (2025). Spiritual boredom is associated with over- and underchallenge, lack of value, and reduced motivation. Communications Psychology, 3, Artikel 35. https://doi.org/10.1038/s44271-025-00216-7

Becker, E. S., Hascher , T., Götz, T., & Staub, F. C. (2025). Exploring antecedents of student teachers' emotions during instructional experiences: A situation-specific analysis. British Journal of Educational Psychology, 95(1), 133-152. Vorzeitige Online-Publikation. https://doi.org/10.1111/bjep.12738


Götz, T., Frenzel, A. C., & Stempfer, L. (2025). Emotionen im Lern- und Leistungskontext. in M. Syring, T. Bohl, A. Gröschner, & A. Scheunpflug (Hrsg.), Studienbuch Bildungswissenschaften 1: Grundbegriffe klären und Forschungszugänge eröffnen (1 Aufl., S. 85-107). Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.36198/9783838562186


Frenzel, A. C., Götz, T., & Schmid, T. (2025). Bedeutung von Emotionen in interprofessionellen Lehr- und Lernkontexten. in U. Walkenhorst, & M. Fischer (Hrsg.), Interprofessionelle Bildung für die Gesundheitsversorgung (S. 29-39). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-662-65435-4_5


Boehme, K. L., Götz, T., Feuchter, M., & Preckel, F. (2025). Is Boredom the Opposite of Interest? A Longitudinal Reciprocal Effect Study. Educational Psychology Review, 37(1), Artikel 15. https://doi.org/10.1007/s10648-025-09991-5

Sakaki, M., Murayama, K., Frenzel, A. C., Götz, T., Marsh, H. W., Lichtenfeld, S., Wünsch, M., & Pekrun, R. (Angenommen/Im Druck). Parents’ academic expectations and aspirations predict students’ achievement emotions. Journal of Educational Psychology.



Profile photoBildungspsychologie und gesellschaftliche Veränderungen
Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung
Universitätsstraße 7
1010 Wien, Österreich

E-Mail: thomas.goetz@univie.ac.at
Telefon: +43-1-4277-47401

Universitäre/wissenschaftliche Tätigkeiten

Seit 2019Professor für Bildungspsychologie und gesellschaftliche Veränderungen an der Universität Wien
2007-2019Professor für Empirische Bildungsforschung an der Universität Konstanz und der Pädagogischen Hochschule Thurgau
2016-2019Sprecher der Binational School of Education der Universität Konstanz
Seit 2011Adjunct Professor an der McGill University in Montreal/Kanada
2006-2007Vertretung der W3-Professur für Allgemeine Psychologie und Instruktionspsychologie an der Universität Erfurt
2006Vertretung der W3-Professur für Pädagogische Psychologie an der Pädagogischen Hochschule Heidelberg
2002-2006Wissenschaftlicher Assistent (ab 12/05 Privatdozent) am Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie, Diagnostik und Evaluation der LMU München (Lehrstuhl Prof. Dr. Pekrun)

Habilitation/Promotion/Studium

2005Habilitation an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Venia legendi für Pädagogische Psychologie und Empirische Pädagogik
1999-2002Promotion (Dr. phil., Psychologie) (summa cum laude)
1995-1999Studium Diplom-Psychologie an der Universität Regensburg. Abschluss: Diplom-Psychologe (Univ.)
1996-1998Studienbegleitende Ausbildung in Mündlicher Kommunikation an der Universität Regensburg
1990-1995Studium an den Hochschulen für Musik in Regensburg und München; Abschluss: Diplom-Musiklehrer (Hauptfach Orgel)

Mitgliedschaften

x Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
x Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs
x European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
x American Educational Research Association (AERA)
x Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGFE)

Trait and state relations between teachers' interpersonal behavior and students' emotions

Stempfer, L. (Vortragende*r), Fries, J. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

25 Aug. 202529 Aug. 2025

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Positive School Leadership und das emotionale Erleben von Lehrkräften

Götz, T. (Vortragende*r), Botes, E. (Vortragende*r), Resch, L. M. (Vortragende*r), Weiss, S. (Vortragende*r), Frenzel, A. C. (Vortragende*r) & Ebner, M. (Vortragende*r)

Jan. 2025

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Is spirituality associated with intelligence in the US? Evidence from the General Social Survey.

Dürlinger, F. (Vortragende*r), Götz, T. (Autor*in) & Pietschnig, J. (Autor*in)

2025

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Langeweile und Leistung: Eine Mehrebenen-Meta-Analyse

Stempfer, L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Voracek, M. (Vortragende*r), van Tilburg, W. A. P. (Vortragende*r), Tran, U. (Vortragende*r) & Pekrun, R. (Vortragende*r)

18 Sept. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Bored at universities: How do different types of valence and over- and underchallenge influence academic boredom among students?

Matyk, A. (Vortragende*r), Vavliaras, G. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

Jan. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Wertevermittlung an Schulen.

Götz, T. (Vortragende*r)

7 Nov. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Was Professor*innen so den ganzen Tag machen. Aus dem Leben eines Professors.

Götz, T. (Vortragende*r)

Sept. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Does teacher training support implementing inclusive education? - A systematic meta-analysis

Donath, J. L. (Autor*in), Graf, E. (Vortragende*r), Tran, U. (Autor*in), Lüke, T. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

22 Aug. 202326 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Say it, feel it: How emotions in civic education relate to classroom climate and participation

Graf, E. (Vortragende*r), Stempfer, L. (Autor*in), Muis, K. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

22 Aug. 202326 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Cognitive appraisals and dimensions of achievement emotions - an experience sampling study

Donath, J. L. (Autor*in), Graf, E. (Vortragende*r), Stempfer, L. (Vortragende*r), Steiner, W. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

20 Aug. 202321 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Beyond the Mean Score: Inter-Individual Differences in Temporal Fluctuations of Student Boredom.

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Beyond the mean score: Inter-individual differences in temporal fluctuations of student boredom

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

3 Feb. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Sind Fortbildungen zu Inklusiver Bildung effektiv? – Eine Meta-Analyse

Donath, J. L. (Vortragende*r), Lüke, T. (Autor*in), Graf, E. (Autor*in), Tran, U. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

25 Nov. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The impact of professional development addressing inclusive education - A systematic meta-analysis

Donath, J. L. (Vortragende*r), Graf, E. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

10 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Boredom in endurance sports: A control-value approach.

Bieleke, M. (Vortragende*r), Wolff, W. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Ursachen und Wirkungen von Emotionen in der Politischen Bildung

Graf, E. (Vortragende*r), Bieleke, M. (Vortragende*r), Donath, J. L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Murano, D. (Vortragende*r) & Stempfer, L. (Vortragende*r)

März 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


„Ich denke, darum fühle ich“. Das Zusammenspiel von Kognition, Emotion und Leistung.

Götz, T. (Vortragende*r)

Nov. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Der Stress mit dem Erfolg.

Götz, T. (Vortragende*r)

Sept. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Wie selbstreguliertes Lernen in der Schule gelingen kann.

Götz, T. (Vortragende*r)

Sept. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Achievement emotions in sports.

Bieleke, M. (Vortragende*r), Wolff, W. (Autor*in), Schüler, J. (Autor*in), Götz, T. (Autor*in) & Pekrun, R. (Autor*in)

Mai 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Planning academic careers.

Götz, T. (Vortragende*r)

Jan. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Control antecedents and achievement effects of test anxiety components: An intra-individual approach.

Roos, A.-L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r) & Krannich, M. (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The control-anxiety-performance relationship: self-report and physiological measures.

Roos, A.-L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r) & Krannich, M. (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The role of domain similarity in the longitudinal interplay among achievement and self-concept.

Sticca, F. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Shavelson, R. (Vortragende*r), Eberle, F. (Vortragende*r) & Möller, J. (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Antecedents and effects of test anxiety components: An intra-individual real-time approach including physiological measures

Roos, A.-L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Krannich, M. (Vortragende*r) & Jarrell, A. (Vortragende*r)

8 Apr. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Boredom.

Götz, T. (Vortragende*r), Krannich, M. (Vortragende*r) & Hall, N. C. (Vortragende*r)

Apr. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Do positive illusions of control foster happiness?

Kaufmann, M. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Lipnevich, A. A. (Vortragende*r) & Pekrun, R. (Vortragende*r)

März 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung

Leiter

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0605

T: +43-1-4277-47401

thomas.goetz@univie.ac.at