Univ.-Prof. Dipl.-Psych. Dr. Arnd Florack
Arnd Florack

Sprechstunde: Freitags 16.00-17.00

Wintersemester 2024
540013 SE DissertantInnen-Seminar - Behavior, changes, and decisions in work, organizational, consumer, and societal contexts
Sommersemester 2024
Wintersemester 2023
540013 SE DissertantInnen-Seminar - Behavior, changes, and decisions in work, organizational, consumer, and societal contexts











Nyland Christensen, R., Siddiqui, A., Valogianni, K., Florack, A., & Hubert, M. (2023). Towards a composite index for digital maturity: An unsupervised machine learning approach. Beitrag in The 15th Mediterranean Conference on Information Systems and the 6th Middle East & North Africa Conference on Digital Information Systems, Madrid, Spanien.









Why we Think Unhealthy Food Tastes Better: From Cognitive Illusions to Unfavorable Beliefs About Food

Sonja Kunz (Vortragende*r), Niklas Pivecka (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

28 Sept. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Seeing is Misbelieving: Consumers Wrongly Believe That Unhealthy Food Tastes Better When There is More of it

Sonja Kunz (Vortragende*r), Niklas Pivecka (Autor*in), Clara Dietachmair (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

17 Sept. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Über die Entstehung von Illusionen und ungünstigen Ernährungsüberzeugungen

Arnd Florack (Vortragende*r)

25 Apr. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science




Digitale Reife von Kindern und Jugendlichen: Chancen digitaler Technologien nutzen und Risiken minimieren

Franziska Laaber (Vortragende*r), Teresa Koch (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

16 Nov. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Food is all Around: How Contexts Create Misperceptions About the Health-Taste Relationship

Sonja Kunz (Vortragende*r), Simona Haasova (Autor*in), Peer Niklas Pivecka (Autor*in), Justus Schmidt (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

28 Aug. 202330 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Pseudocontingencies in the Wild: Exploring Contingency Inferences from Base Rates Outside the Experimental Setting

Peer Niklas Pivecka (Vortragende*r), Sonja Kunz (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

21 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science



Digital Maturity - Desire for and Attention to TikTok

Teresa Koch (Vortragende*r), Arnd Florack (Autor*in) & Franziska Laaber (Autor*in)

22 März 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Social media endorsers and brand stereotypes: The role of endorser-brand fit.

Ifigeneia Leri (Vortragende*r), Adamantios Diamantopoulos (Vortragende*r) & Arnd Florack (Vortragende*r)

23 Sept. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Konsum im Übermaß

Arnd Florack (Vortragende*r)

15 Sept. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Food is all around: Why the unhealthy = tasty belief might be an illusory correlation

Sonja Kunz (Vortragende*r), Simona Haasova (Autor*in), Peer Niklas Pivecka (Autor*in), Justus Schmidt (Autor*in) & Arnd Florack (Autor*in)

29 Aug. 202231 Aug. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Konsum und Verantwortung

Arnd Florack (Vortragende*r)

20 Apr. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


From observation to social transmission: How communication through cues shapes the construction of perceived healthiness and tastiness of food.

Karolin Salmen (Vortragende*r), Simona Haasova (Autor*in), Arnd Florack (Autor*in) & Klaus Fiedler (Autor*in)

13 Sept. 202115 Sept. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The differentiation principle: Why consumers often neglect positive attributes of novel food products

Sonja Kunz (Vortragende*r), Arnd Florack (Autor*in), Teresa Koch (Autor*in), Simona Haasova (Autor*in) & Hans Alves (Autor*in)

13 Sept. 202115 Sept. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Genuss in der Krise - die Psychologie beim Essen

Arnd Florack (Vortragende*r)

4 Juni 2020

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


The effect of selective attention on preferences

Arnd Florack (Vortragende*r)

19 Nov. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Der Einfluss selektiver Aufmerksamkeit auf Konsumentscheidungen

Arnd Florack (Vortragende*r)

3 Juli 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Was Konsumentinnen und Konsumenten schmeckt

Arnd Florack (Vortragende*r)

28 Mai 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public



Verbote und Einschränkungen: Potenziale, Gefahren und Alternativen

Arnd Florack (Vortragende*r)

15 Jan. 2019 → …

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Seeing healthy food as a treat: toward an ecological view of the relationship between health and taste in consumer judgments, its characteristics and mechanics.

Simona Haasova (Vortragende*r), Arnd Florack (Vortragende*r), Sonja Kunz (Vortragende*r) & Teresa Koch (Vortragende*r)

2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Attention, Interest, Desire, Action: A New View on Old Wisdoms

Arnd Florack (Vortragende*r)

3 Dez. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Psychologie der Illusionen

Arnd Florack (Vortragende*r)

3 Dez. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Die „Ungesund-schmeckt-besser“ Heuristik: Eine kritische Betrachtung

Arnd Florack (Vortragende*r)

27 Nov. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Wie werden Kunden aktiv? Anhaltspunkte zur Verhaltensänderung

Arnd Florack (Vortragende*r)

22 Okt. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


The Effect of Selective Attention on Consumer Choice

Arnd Florack (Vortragende*r)

2 Okt. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The act of eating in food advertising: How the depiction of models in different phases of consumption affects consumers’ s desire to eat.

Simona Haasova (Vortragende*r), Johanna Palcu (Vortragende*r) & Arnd Florack (Vortragende*r)

4 Sept. 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Verhalten ändern: Hindernisse und Ansatzpunkte

Arnd Florack (Vortragende*r)

9 Mai 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


How experiences impact wellbeing: frequency, intensity and self

Simona Haasova (Vortragende*r), Arnd Florack (Vortragende*r) & Johannes Keller (Vortragende*r)

20 März 2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Practicing the (un)healthy = tasty intuition: Towards an ecological view of the relationship between health and taste consumer judgments

Simona Haasova (Vortragende*r) & Arnd Florack (Vortragende*r)

2018

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Practicing the (Un)healthy = Tasty Intuition: Towards an Ecological View of the Relationship between Health and Taste Consumer Judgments.

Simona Haasova (Vortragende*r) & Arnd Florack (Vortragende*r)

27 Okt. 2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


How Experiences Impact Wellbeing: Frequency, Intensity and Self.

Simona Haasova (Vortragende*r), Arnd Florack (Vortragende*r) & Johannes Keller (Vortragende*r)

6 Juli 2017

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


How Experiences Make us Well: Frequency, Intensity and the Self

Simona Haasova (Vortragende*r), Arnd Florack (Vortragende*r) & Johannes Keller (Vortragende*r)

10 Sept. 2016

Aktivität: VorträgeVortragAndere


How Experiences Make Us Well: the Role of the Self

Simona Haasova (Vortragende*r), Arnd Florack (Vortragende*r) & Johannes Keller (Vortragende*r)

17 Juni 2016

Aktivität: VorträgeVortragAndere



How gaze-cuing affects liking: the role of fluency.

Simona Haasova (Vortragende*r), Johanna Palcu (Vortragende*r) & Arnd Florack (Vortragende*r)

16 Juli 2015

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Impulsive buying and visual attention.

Arnd Florack (Vortragende*r)

8 Juli 2015

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Musik im Einkaufskontext.

Arnd Florack (Vortragende*r)

27 März 2015

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Musik im Einkaufskontext.

Arnd Florack (Vortragende*r)

26 März 2015

Aktivität: VorträgeVortragAndere




Music in retailing contexts: Hidden influence and apparent feature of shopping atmosphere.

Arnd Florack (Vortragende*r)

18 Apr. 2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Imitation and social influence: A self-regulatory perspective.

Arnd Florack (Vortragende*r)

31 Jan. 2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Music in retailing contexts: Hidden influence and apparent feature of shopping atmosphere.

Arnd Florack (Vortragende*r)

18 Jan. 2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Effect of flagship-products on the perceived innovativeness of a firm.

Arnd Florack (Vortragende*r)

2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere


The power of movement: Context-independent movement imitation affects consumption.

Arnd Florack (Vortragende*r)

2013

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Brand-related background music and consumer choice.

Arnd Florack (Vortragende*r)

4 Okt. 2012

Aktivität: VorträgeVortragAndere





Brand-related background music and consumer choice.

Arnd Florack (Vortragende*r)

9 Juli 2012

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Musik im Einkaufskontext.

Arnd Florack (Vortragende*r)

21 Juni 2012

Aktivität: VorträgeVortragAndere



How Shopping Orientation Influences The effectiveness of monetary and nonmonetary promotions.

Arnd Florack (Vortragende*r)

20 Mai 2012

Aktivität: VorträgeVortragAndere










Social influence and regulatory orientations: When individuals rely on others to seek pleasure

Arnd Florack (Vortragende*r)

12 Juli 2011

Aktivität: VorträgeVortragAndere




Shopology - Einkaufen aus der Perspektive der Sozialpsychologie und der Neurowissenschaften

Arnd Florack (Invited speaker)

24 März 2011

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Who does know what we want? A motivational perspective on how we seek pleasure.

Arnd Florack (Vortragende*r)

6 Dez. 2010

Aktivität: VorträgeVortragAndere




Compulsive Buying – Also a Male Problem?

Arnd Florack (Autor*in)

7 Okt. 2010

Aktivität: VorträgeVortragAndere





Regulatory focus and regret in risky decisions.

Arnd Florack (Vortragende*r)

5 Sept. 2010

Aktivität: VorträgeVortragAndere






Automatic processes and neural correlates of compulsive buying behavior in men.

Arnd Florack (Autor*in)

31 Mai 2010

Aktivität: VorträgeVortragAndere


Automatic Processes and Neural Correlates of Compulsive Buying Behavior in Men.

Arnd Florack (Autor*in)

31 Mai 2010

Aktivität: VorträgeVortragAndere




Institut für Arbeits-, Wirtschafts- und Sozialpsychologie

Leiter

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: C0719

T: +43-1-4277-47352

arnd.florack@univie.ac.at