Isabella Anderson-Wagner erforscht

07.06.2024

wie Darmbakterien die Stressantwort bei genetischem Alzheimerrisiko beeinflussen

Depression & Dementia: Gut microbiome and stress reactivity in genetic risk for Alzheimer’s Disease

Projektteam: Isabella Anderson-Wagner

Institut: Institut für Psychologie der Kognition, Emotion und Methoden

Worum geht es im Projekt:

Das Ziel ist es, zu erforschen, wie sich eine genetische Prädisposition für eine Alzheimererkrankung auf die individuelle Stressantwort auswirkt und welche Rolle Darmbakterien in diesem Zusammenhang spielen.

Warum ist dieses Projekt wichtig:

Stress ist ein Risikofaktor für Demenz. Derzeit ist jedoch unklar, ob gesunde Personen mit genetischem Alzheimerrisiko eine veränderte Stressantwort aufzeigen und ob dies durch Darmbakterien bedingt wird. Die Ergebnisse spielen eine wichtige Rolle für weiterführende Forschung im Bereich der Alzheimerprävention.

Link zur Brain & Behaviour Research Foundation

Abstract:

Depressive symptoms earlier in life have been associated with Alzheimer’s Disease (AD) development, even when these symptoms have occurred over two decades before AD onset. Depression and AD share common underlying mechanisms that revolve around a dysfunctional stress response, resulting in increased release of stress hormones, along with deficits of memory-related brain regions, inflammation, and cognitive decline. The new project proceeds from the observation that gut bacteria are altered in depression, AD, and APOE4 risk-gene carriers, and APOE4 was shown to drive its effects on inflammation and neurodegeneration explicitly via gut bacteria. This research will investigate whether there is a connection between the gut microbiome of APOE4 carriers and heightened stress reactivity. The project is supported wholly by a 2023 NARSAD Young Investigator Grant from the Brain & Behavior Research Foundation.