Dr. Lisa Stempfer, BSc MSc
T: +43-1-4277-47416
Sommersemester 2025
200241 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Theoretische Grundlagen der Bildungs- und Motivationspsychologie
Stempfer, L., Stoll, S., Fries, J., Pekrun, R., & Götz, T. (2025). Boredom and Arousal: A Multilevel Meta-Analysis.. Beitrag in Consortium of European Research on Emotion, Grenoble, Frankreich.

Götz, T., Fries, J., Stempfer, L., Kraiger, L., Stoll, S., Baumgartner, L., Diamant, Y. L., Porics, C., Sonntag, B., Würglauer, S., van Tilburg, W. A. P., & Pekrun, R. (2025). Spiritual boredom is associated with over- and underchallenge, lack of value, and reduced motivation. Communications Psychology, 3, Artikel 35. https://doi.org/10.1038/s44271-025-00216-7

Götz, T., Frenzel, A. C., & Stempfer, L. (2025). Emotionen im Lern- und Leistungskontext. in M. Syring, T. Bohl, A. Gröschner, & A. Scheunpflug (Hrsg.), Studienbuch Bildungswissenschaften 1: Grundbegriffe klären und Forschungszugänge eröffnen (1 Aufl., S. 85-107). Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.36198/9783838562186



Botes, E., Resnik, P., Greiff, S., & Stempfer, L. (2025). Effect size guidelines for individual differences in L2 learning studies: A second-order synthesis. Learning and Individual Differences, 121.

Bieleke, M., Wolff, W., Martarelli, C. S., Tonne Artak, C., Asani, N., Baillifard, A., Bertrams, A., Brielmann, A., Caldwell, L. L., Chan, C. S., Coppin, G., Danckert, J., Dang, V., Daniels, L., Dayan, P., Drody, A., Elpidorou, A., Erdemli, A., Fischer, U., ... Yakobi, O. (2024). Overview of current directions in boredom research. in M. Bieleke, W. Wolff, & C. Martarelli (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Boredom (S. 382-391). Routledge.

Götz, T., Stempfer, L., Pekrun, R., van Tilburg, W., & Lipnevich, A. A. (2024). Academic boredom. in M. Bieleke, W. Wolff, & C. S. Martarelli (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Boredom (S. 225-249). Routledge.



Götz, T., Frenzel, A. C., Stockinger, K., Lipnevich, A. A., Stempfer, L., & Pekrun, R. (2023). Emotions in education. in R. Tierney, F. Rizvi, & K. Ercikan (Hrsg.), International Encyclopedia of Education (4 Aufl., Band 6, S. 149-161). ELSEVIER SCIENCE BV. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-818630-5.14032-1

Graf, D., Schober, B., Stempfer, L., Somoza, V., & Spiel, C. (2020). Die Third Mission an der Universität Wien. Bulletin (Vereinigung der Schweizerischen Hochschuldozierenden), 1, 4-9.

Spiel, C., Graf, D., Stempfer, L., Holzer, J., Schultes, M.-T., Brandt, L., Somoza, V., & Schober, B. (2020). Die Dritte Mission von Universitäten – Impact Assessment als Herausforderung. in I. M. Welpe, J. Stumpf-Wollersheim, N. Folger, & M. Prenzel (Hrsg.), Leistungsbewertung in wissenschaftlichen Institutionen und Universitäten: Eine mehrdimensionale Perspektive (S. 250-273). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110689884-012

Spiel, C., Graf, D., Stempfer, L., Schultes, M.-T., & Schober, B. (2020). Transfer in Forschung und Lehre systematisch implementieren – Das Third Mission Strategieprojekt der Universität Wien. in A. Kümmel-Schnur, S. Mühleisen, & T. S. Hoffmeister (Hrsg.), Transfer in der Lehre: Zivilgesellschaftliches Engagement als Zumutung oder Chance für die Hochschulen? (Band 5, S. 249-266). Transcript Verlag.

Langeweile und Leistung: Eine Mehrebenen-Meta-Analyse

Stempfer, L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Voracek, M. (Vortragende*r), van Tilburg, W. A. P. (Vortragende*r), Tran, U. (Vortragende*r) & Pekrun, R. (Vortragende*r)

18 Sept. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Say it, feel it: How emotions in civic education relate to classroom climate and participation

Graf, E. (Vortragende*r), Stempfer, L. (Autor*in), Muis, K. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

22 Aug. 202326 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Cognitive appraisals and dimensions of achievement emotions - an experience sampling study

Donath, J. L. (Autor*in), Graf, E. (Vortragende*r), Stempfer, L. (Vortragende*r), Steiner, W. (Autor*in) & Götz, T. (Autor*in)

20 Aug. 202321 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Beyond the Mean Score: Inter-Individual Differences in Temporal Fluctuations of Student Boredom.

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Where do our feelings come from?

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Holzer, J. (Vortragende*r)

10 Juli 202323 Juli 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Beyond the mean score: Inter-individual differences in temporal fluctuations of student boredom

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Götz, T. (Autor*in)

3 Feb. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Where do our feelings come from?

Stempfer, L. (Vortragende*r) & Schober, B. (Vortragende*r)

21 Juli 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


What is boredom?

Stempfer, L. (Vortragende*r)

20 Mai 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Public


Ursachen und Wirkungen von Emotionen in der Politischen Bildung

Graf, E. (Vortragende*r), Bieleke, M. (Vortragende*r), Donath, J. L. (Vortragende*r), Götz, T. (Vortragende*r), Murano, D. (Vortragende*r) & Stempfer, L. (Vortragende*r)

März 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0615

T: +43-1-4277-47416

lisa.stempfer@univie.ac.at