Univ.-Prof. Dipl.-Psych. Dr. Thomas Götz
Sommersemester 2024
200094 SE Anwendungsseminar: Entwicklung und Bildung - Umgang mit positiven und negativen Emotionen im Lern- und Leistungskontext
200214 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Emotionen im Museum - Erwachsenenbildung
540005 SE DissertantInnen-Seminar - Lifelong learning: emotions, motivation, self-regulation, and well-being in educational settings
Wintersemester 2023
200131 SE Anwendungsseminar: Entwicklung und Bildung - Umgang mit positiven und negativen Emotionen im Lern- und Leistungskontext
200161 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Emotionen im Museum - Erwachsenenbildung
540005 SE DissertantInnen-Seminar - Lifelong learning: emotions, motivation, self-regulation, and well-being in educational settings
Sommersemester 2023
200094 SE Anwendungsseminar: Entwicklung und Bildung - Umgang mit positiven und negativen Emotionen im Lern- und Leistungskontext
200214 SE Vertiefungsseminar: Entwicklung und Bildung - Emotionen im Museum - Erwachsenenbildung
540004 SE DissertantInnen-Seminar - Lifelong learning: emotions, motivation, self-regulation, and well-being in educational settings
Götz, T., Stempfer, L., Pekrun, R., van Tilburg, W., & Lipnevich, A. A. (2024). Academic boredom. in M. Bieleke, W. Wolff, & C. S. Martarelli (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Boredom Routledge.

Pekrun, R., & Götz, T. (2024). Boredom: A control-value theory approach. in M. Bieleke, W. Wolff, & C. S. Martarelli (Hrsg.), The Routledge International Handbook of Boredom Routledge.






Frenzel, A. C., Götz, T., & Schmid, T. (2024). Bedeutung von Emotionen in interprofessionellen Lehr- und Lernkontexten. in U. Walkenhorst, & M. Fischer (Hrsg.), Interprofessionelle Bildung für die Gesundheitsversorgung (S. 1-11). Springer. Springer Reference Pflege – Therapie – Gesundheit https://doi.org/10.1007/978-3-662-65420-0_5-1



Sakaki, M., Murayama, K., Frenzel, A. C., Götz, T., Marsh, H. W., Lichtenfeld, S., & Pekrun, R. (2024). Developmental trajectories of achievement emotions in mathematics during adolescence. Child Development, 95(1), 276-295. https://doi.org/10.1111/cdev.13996

Lavelle-Hill, R., Frenzel, A. C., Götz, T., Lichtenfeld, S., Marsh, H., Pekrun, R., Sakaki, M., Smith, G., & Murayama, K. (Angenommen/Im Druck). How the predictors of math achievement change over time: A longitudinal machine learning approach. Journal of Educational Psychology. https://doi.org/10.31219/osf.io/upb7f

Pekrun, R., & Götz, T. (2024). How universal are academic emotions? A control-value theory perspective. in G. Hagenauer, R. Lazarides, & H. Järvenoja (Hrsg.), Motivation and emotion in learning and teaching across educational contexts: Theoretical and methodological perspectives and empirical insights (S. 85-99). Routledge. New perspectives on learning and instruction

Bieleke, M., Wolff, W., Martarelli, C. S., Tonne Artak, C., Asani, N., Baillifard, A., Bertrams, A., Brielmann, A., Caldwell, L. L., Chan, C. S., Coppin, G., Danckert, J., Dang, V., Daniels, L., Dayan, P., Drody, A., Elpidorou, A., Erdemli, A., Fischer, U., ... Yakobi, O. (Angenommen/Im Druck). Overview of current directions in boredom research. in M. Bieleke, W. Wolff, & C. Martarelli (Hrsg.), Handbook of Boredom Research Routledge.


Frenzel, A. C., Götz, T., & Stockinger, K. (2023). Emotion and Emotion Regulation. in P. A. Schutz, & K. R. Muis (Hrsg.), Handbook of Educational Psychology (4 Aufl., S. 219-244). Routledge.


Götz, T., Bieleke, M., Yanagida, T., Krannich, M., Roos, A-L., Frenzel, A. C., Lipnevich, A. A., & Pekrun, R. (2023). Test boredom: Exploring a neglected emotion. Journal of Educational Psychology, 115(7), 911-931. https://doi.org/10.1037/edu0000807


Lavelle-Hill, R., Frenzel, A. C., Götz, T., Lichtenfeld, S., Marsh, H., Pekrun, R., Sakaki, M., Smith, G., & Murayama, K. (2023). Machine learning methods to understand how predictors of achievement change over time: Methodological challenges, solutions, and future directions.. Beitrag in 4th Symposium on Big Data and Research Syntheses in Psychology, Frankfurt am Main, Deutschland.

Profile photoBildungspsychologie und gesellschaftliche Veränderungen
Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung
Universitätsstraße 7
1010 Wien, Österreich

E-Mail: thomas.goetz@univie.ac.at
Telefon: +43-1-4277-47401

Universitäre/wissenschaftliche Tätigkeiten

Seit 2019Professor für Bildungspsychologie und gesellschaftliche Veränderungen an der Universität Wien
2007-2019Professor für Empirische Bildungsforschung an der Universität Konstanz und der Pädagogischen Hochschule Thurgau
2016-2019Sprecher der Binational School of Education der Universität Konstanz
Seit 2011Adjunct Professor an der McGill University in Montreal/Kanada
2006-2007Vertretung der W3-Professur für Allgemeine Psychologie und Instruktionspsychologie an der Universität Erfurt
2006Vertretung der W3-Professur für Pädagogische Psychologie an der Pädagogischen Hochschule Heidelberg
2002-2006Wissenschaftlicher Assistent (ab 12/05 Privatdozent) am Lehrstuhl für Pädagogische Psychologie, Diagnostik und Evaluation der LMU München (Lehrstuhl Prof. Dr. Pekrun)

Habilitation/Promotion/Studium

2005Habilitation an der Ludwig-Maximilians-Universität München. Venia legendi für Pädagogische Psychologie und Empirische Pädagogik
1999-2002Promotion (Dr. phil., Psychologie) (summa cum laude)
1995-1999Studium Diplom-Psychologie an der Universität Regensburg. Abschluss: Diplom-Psychologe (Univ.)
1996-1998Studienbegleitende Ausbildung in Mündlicher Kommunikation an der Universität Regensburg
1990-1995Studium an den Hochschulen für Musik in Regensburg und München; Abschluss: Diplom-Musiklehrer (Hauptfach Orgel)

Mitgliedschaften

x Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs)
x Fachgruppe Pädagogische Psychologie der DGPs
x European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI)
x American Educational Research Association (AERA)
x Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGFE)

Bored at universities: How do different types of valence and over- and underchallenge influence academic boredom among students?

Anna Matyk (Vortragende*r), Georgios Vavliaras (Vortragende*r) & Thomas Götz (Autor*in)

Jan. 2024

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Wertevermittlung an Schulen.

Thomas Götz (Vortragende*r)

7 Nov. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Was Professor*innen so den ganzen Tag machen. Aus dem Leben eines Professors.

Thomas Götz (Vortragende*r)

Sep. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Does teacher training support implementing inclusive education? - A systematic meta-analysis

Johanna Lowis Donath (Autor*in), Elisabeth Graf (Vortragende*r), Ulrich Tran (Autor*in), Timo Lüke (Autor*in) & Thomas Götz (Autor*in)

22 Aug. 202326 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Say it, feel it: How emotions in civic education relate to classroom climate and participation

Elisabeth Graf (Vortragende*r), Lisa Stempfer (Autor*in), Krista Muis (Autor*in) & Thomas Götz (Autor*in)

22 Aug. 202326 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Cognitive appraisals and dimensions of achievement emotions - an experience sampling study

Johanna Lowis Donath (Autor*in), Elisabeth Graf (Vortragende*r), Lisa Stempfer (Vortragende*r), Wolfgang Steiner (Autor*in) & Thomas Götz (Autor*in)

20 Aug. 202321 Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Beyond the Mean Score: Inter-Individual Differences in Temporal Fluctuations of Student Boredom.

Lisa Stempfer (Vortragende*r) & Thomas Götz (Autor*in)

Aug. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Beyond the mean score: Inter-individual differences in temporal fluctuations of student boredom

Lisa Stempfer (Vortragende*r) & Thomas Götz (Autor*in)

3 Feb. 2023

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Sind Fortbildungen zu Inklusiver Bildung effektiv? – Eine Meta-Analyse

Johanna Lowis Donath (Vortragende*r), Timo Lüke (Autor*in), Elisabeth Graf (Autor*in), Ulrich Tran (Autor*in) & Thomas Götz (Autor*in)

25 Nov. 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Boredom in endurance sports: A control-value approach.

Maik Bieleke (Vortragende*r), W Wolff (Vortragende*r) & Thomas Götz (Autor*in)

Juni 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Ursachen und Wirkungen von Emotionen in der Politischen Bildung

Elisabeth Graf (Vortragende*r), Maik Bieleke (Vortragende*r), Johanna Lowis Donath (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r), D Murano (Vortragende*r) & Lisa Stempfer (Vortragende*r)

März 2022

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


„Ich denke, darum fühle ich“. Das Zusammenspiel von Kognition, Emotion und Leistung.

Thomas Götz (Vortragende*r)

Nov. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Der Stress mit dem Erfolg.

Thomas Götz (Vortragende*r)

Sep. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Wie selbstreguliertes Lernen in der Schule gelingen kann.

Thomas Götz (Vortragende*r)

Sep. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Achievement emotions in sports.

Maik Bieleke (Vortragende*r), W Wolff (Autor*in), J. Schüler (Autor*in), Thomas Götz (Autor*in) & Reinhard Pekrun (Autor*in)

Mai 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Planning academic careers.

Thomas Götz (Vortragende*r)

Jan. 2021

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Control antecedents and achievement effects of test anxiety components: An intra-individual approach.

Anna-Lena Roos (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r) & Maike Krannich (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The control-anxiety-performance relationship: self-report and physiological measures.

Anna-Lena Roos (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r) & Maike Krannich (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


The role of domain similarity in the longitudinal interplay among achievement and self-concept.

Fabio Sticca (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r), Richard Shavelson (Vortragende*r), Franz Eberle (Vortragende*r) & Jens Möller (Vortragende*r)

Aug. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Antecedents and effects of test anxiety components: An intra-individual real-time approach including physiological measures

Anna-Lena Roos (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r), Maike Krannich (Vortragende*r) & Amanda Jarrell (Vortragende*r)

8 Apr. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Boredom.

Thomas Götz (Vortragende*r), Maike Krannich (Vortragende*r) & Nathan C Hall (Vortragende*r)

Apr. 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Do positive illusions of control foster happiness?

Martina Kaufmann (Vortragende*r), Thomas Götz (Vortragende*r), Anastasiya A. Lipnevich (Vortragende*r) & Reinhard Pekrun (Vortragende*r)

März 2019

Aktivität: VorträgeVortragScience to Science


Institut für Psychologie der Entwicklung und Bildung

Leiter

Universitätsstraße 7 (NIG)
1010 Wien
Zimmer: B0605

T: +43-1-4277-47401

thomas.goetz@univie.ac.at