Prof. Dipl.-Psych. Dr. Arnd Florack

Sprechstunde: Freitags 16.00-17.00




Serfas, B, Florack, A, Büttner, O & Voegeding, T 2017, 'The Necessity of Meaningful Categorization to Induce Persistent Devaluation Effects After Behavioral Inhibition in Go/No-Go Tasks' 10th Anniversary Meeting of the Society for the Study of Motivation, Boston, USA / Vereinigte Staaten, 25/05/17 - 25/05/17, .

Serfas, B, Florack, A, Büttner, O & Voegeding, T 2017, 'The Necessity of Meaningful Categorization to Induce Persistent Devaluation Effects After Behavioral Inhibition in Go/No-Go Tasks' 29th Association for Psychological Science Annual Convention, Boston, USA / Vereinigte Staaten, 25/05/17 - 28/05/17, .




Palcu, J, Florack, A, Diamantopoulos, A & Halkias, G 2017, Attention to Country-of-Origin Information: An Eye-Tracking Approach. in Proceedings of the American Marketing Association Winter Educators’ Conference . Orlando, Orlando, USA / Vereinigte Staaten, 17/02/17.

Halkias, G, Florack, A, Diamantopoulos, A & Palcu, J 2017, Country-Related Emotions as Mediators of the Relationship between Country Stereotype Dimensions and Brand Affect. in Proceedings of the 46th European Marketing Academy Conference. Groningen, Groningen, Niederlande, 23/05/17.

Florack, A & Egger, M 2017, 'How Selective Attention Shapes Consumers’ Preferences' Beitrag in, Granada, Spanien, 5/07/17 - 8/07/17, .

Egger, M & Florack, A 2017, 'How Selective Attention Shapes Preferences' Beitrag in 16. Tagung der Fachgruppe Sozialpsychologie, Ulm, Deutschland, 4/09/17 - 6/09/17, .

Florack, A & Egger, M 2017, 'The Effect of Selective Attention on Preferences' Beitrag in, La Londe-les-Maures, Frankreich, 30/05/17 - 2/06/17, .

Florack, A & Palcu, J 2017, The psychology of branding. in C Jansson-Boyd & M Zawisza (Hrsg.), International handbook of consumer psychology.. Routledge, New York.


Rollett, B, Florack, A, Klinger, D, Glaser, K, Hartmann, H & Werneck, H 2016, 'Persönlichkeit und Selbstregulation als Determinanten positiver versus negativer Freundschaftsbeziehungen im beginnenden Erwachsenenalter' Beitrag in 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Leipzig, Deutschland, 18/09/16 - 22/09/16, .


Palcu, J, Florack, A, Diamantopoulos, A & Halkias, G 2016, 'Attention to Country of Origin Information' Beitrag in, Berlin, Deutschland, 27/10/16 - 30/10/16, .

Arslanagic-Kalajdzic, M, Zabkar, V, Diamantopoulos, A & Florack, A 2016, 'Brothers in Blood, Yet Strangers in Response to Global Brands: A Four-Country Study of the Role of Consumer Personality' Beitrag in, Prag, Tschechische Republik, 29/09/16 - 1/10/16, .


Florack, A, Genschow, O & Palcu, J 2016, Implizite Markenführung. in A Schimansky (Hrsg.), Der neue Wert der Marke: Markenbewertungsverfahren für ein erfolgreiches Markenmanagement. 2. Aufl., Vahlens Handbücher der Wirtschafts- und Sozialwissenschaften , Verlag Franz Vahlen GmbH, München.


Zabkar, V, Arslanagic-Kalajdzic, M, Diamantopoulos, A & Florack, A 2016, The Impact of Consumer Personality Traits on Global Brand Purchase Intentions: A Four-Country, Balkan Report. in Proceedings of the 7th European Marketing Academy Regional Conference. 7th European Marketing Academy Regional Conference, Sarajevo, Bosnien und Herzegovina, 14/09/16.

Diamantopoulos, A, Florack, A & Serfas, B 2015, 'The Stereotype Content Model (SCM) in Country-of-Origin (COO) Research: Measurement Issues.' Beitrag in American Marketing Association Winter Educators’ Conference, San Antonio, USA / Vereinigte Staaten, 13/02/15 - 15/02/15, .

Rollett, B, Florack, A, Klinger, D & Mühlbauer, P 2015, 'Entwicklungsbedingungen des Selbstregulationsfokus (SRF) nach Higgins.' 22. Tagung der Fachgruppe Entwicklungspsychologie der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Frankfurt, Deutschland, 31/08/15 - 2/09/15, .


Halkias, G, Florack, A, Diamantopoulos, A & Palcu, J 2015, Explicit and Implicit Country-of-Origin Stereotypes: Using the Stereotype Content Model to Predict Consumer Responses. in Proceedings Annual Conference of the European Marketing Academy: Collaboration in Research., Leuven, Belgien, 26/05/15.

Palcu, J & Florack, A 2015, Eye Tracking und reaktionszeitbasierte Verfahren zur Messung impliziter Kommunikationswirkungen. in F-R Esch, T Langner & M Bruhn (Hrsg.), Handbuch Controlling der Kommunikation: Prognose des Kommunikationserfolgs. Springer, Wiesbaden, S. 1 - 19. DOI: 10.1007/978-3-658-05260-7_11-1

Palcu, J, Kleber, J & Florack, A 2015, 'How store employees influence consumer choice under retail crowding – A social overload perspective.' Beitrag in North American Conference of the Association of Consumer Research, New Orleans, USA / Vereinigte Staaten, 1/10/15 - 4/10/15, .

Wänke, M & Florack, A 2015, Markenmanagement. in K Moser (Hrsg.), Wirtschaftspsychologie. Springer, Berlin, Heidelberg, S. 101 - 118.




Büttner, O, Kempinski, M, Serfas, B, Florack, A & Vohs, K 2015, 'The effects of shopping lists on visual distraction.' North American Conference of the Association of Consumer Research, New Orleans, USA / Vereinigte Staaten, 1/10/15 - 4/10/15, .

Büttner, O, Kempinski, M, Serfas, B, Florack, A & Vohs, K 2015, 'The Influence of Shopping Lists on Visual Distraction.' North American Conference of the Association of Consumer Research, New Orleans, USA / Vereinigte Staaten, 1/10/15 - 4/10/15, .

Diamantopoulos, A, Florack, A & Serfas, B 2015, 'The Stereotype Content Model (SCM) in Country-of-Origin Research: Measurement Issues' Beitrag in American Marketing Association Winter Educators’ Conference, San Antonio, USA / Vereinigte Staaten, 13/02/15 - 15/02/15, .



Wenkel, C, Büttner, O & Florack, A 2014, 'Attentional bias in shopping situations: A field study using mobile eye-tracking.' 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Dimofte, C & Florack, A 2014, 'Brand-Related Background Music And Consumer Choice.', Valencia, Spanien, 3/06/14 - 6/06/14, .

Büttner, O, Kempinski, M, Serfas, B & Florack, A 2014, 'Can take my eyes off - making a shopping list reduces visual distraction in shopping situations.' Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Büttner, O, Kempinski, M, Serfas, B & Florack, A 2014, 'Can take my eyes off: Making a shopping-list reduces visual distraction in shopping situations.' Beitrag in, Valencia, Spanien, 3/06/14 - 6/06/14, .


Büttner, O, Serfas, B & Florack, A 2014, 'Excessive shopping, visual attention, and the influence of the store environment on product evaluations.' Society for Consumer Psychology Winter Conference, Miami , Miami, USA / Vereinigte Staaten, 6/03/14 - 8/03/14, .





Florack, A, Büttner, O & Serfas, B 2014, 'Impulsive buying and visual attention: a framework.' Beitrag in General Meeting of the European Association of Social Psychology., Amsterdam, Niederlande, 9/07/14 - 12/07/14, .

Rollett, B, Florack, A & Gaderer, R 2014, 'Investigating the origins of self-regulatory focus (RF): Preliminary results of a longitudinal study.' Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Serfas, B, Büttner, O & Florack, A 2014, 'Jiu-Jitsu for Compulsive Buyers: Arousal in Shopping Situations Can Be Utilized to Strengthen Self-Control.' Beitrag in Society for Consumer Psychology Winter Conference, Miami , Miami, USA / Vereinigte Staaten, 6/03/14 - 8/03/14, .

Blanz, M, Florack, A & Piontkowski, U 2014, Kommunikation: Eine interdisziplinäre Einführung. W. Kohlhammer GmbH, Stuttgart.




Serfas, B, Büttner, O & Florack, A 2014, 'Shopping situations elicit arousal in excessive shoppers.' Beitrag in, Valencia, Spanien, 3/06/14 - 6/06/14, .

Serfas, B, Büttner, O & Florack, A 2014, 'Shopping situations trigger arousal in impulsive buyers.' Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .

Kleber, J, Florack, A, Dickert, S & Süssenbach, S 2014, 'The role of pictures and numbers in charitable giving: An eye-tracking study of donation requests.' Beitrag in 11. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP), Wien, Österreich, 24/04/14 - 26/04/14, .


Diamantopoulos, A, Florack, A & Serfas, B 2014, 'The stereotype content model applied to country-of-origin stereotypes: model validation and prediction of purchase intentions.' North American Conference of the Association of Consumer Research, Baltimore, USA / Vereinigte Staaten, 1/10/14 - 4/10/14, .



Wenkel, C, Büttner, O & Florack, A 2014, 'Visual Attention in Shopping Situations: A Mobile Eye- Tracking Study
.' 49. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie, Bochum, Deutschland, 21/09/14 - 25/09/14, .

Büttner, O, Florack, A & Scarabis, M 2014, Werbekommunikation. in Psychologie der Kommunikation für Sozial- und Wirtschaftswissenschaftler.. W. Kohlhammer GmbH, Stuttgart.

Palcu, J, Florack, A & Kleber, J 2014, 'When the cause is not the cure: Retail crowding leads to less consideration of social information.' Beitrag in Conference of the European Social Cognition Network, Louvain-la-Neuve, Belgien, 3/09/14 - 7/09/14, .


Serfas, B, Büttner, O & Florack, A 2013, 'Jujutsu for compulsive buyers: Arousal in shopping situations can be used to strengthen self-control.' North American Conference of the Association of Consumer Research, Kanada, 4/10/12 - 7/10/12, .




Florack, A 2013, Markenimage. in M Wirtz (Hrsg.), Lexikon der Psychologie. 16 Aufl., Dorsch.

Florack, A 2013, Markenmanagement. in M Wirtz (Hrsg.), Dorsch Lexikon der Psychologie . 16., vollst. überarb. Aufl., Verlag Hans Huber, Bern.

Florack, A 2013, Markenvertrauen. in M Wirtz (Hrsg.), Lexikon der Psychologie. 16 Aufl., Dorsch.

Florack, A 2013, Produktinnovationen. in M Wirtz (Hrsg.), Lexikon der Psychologie. 16 Aufl., Dorsch.






Büttner, O, Florack, A, Leder, H, Paul, MA, Serfas, B & Schulz, AM 2013, 'Hard to ignore: How compulsive buyers react to distracting stimuli in shopping situations.' Society for Consumer Psychology Annual Winter Conference, St. Antonio (TX), USA., USA / Vereinigte Staaten, 28/02/13 - 2/03/13, .





Florack, A, Dimofte, C, Rössler, K & Leder, S 2012, 'Brand-related background music and consumer choice' Advances in Consumer Research, Bd 40, S. 707.


Büttner, O, Paul, MA, Florack, A & Leder, H 2012, 'Compulsive Buyers Show an Attentional Bias in Shopping Situations.' North American Conference of the Association of Consumer Research, Kanada, 4/10/12 - 7/10/12, .








Florack, A, Kaufen oder nicht kaufen, 2012, Webpublikation.








Florack, A, Interview zum Thema Marke, 2011, Webpublikation.









Florack, A, Wir und die Krise, 2011, Multimediale Veröffentlichung, ORF, Wien.




Matser, C, Van Oudenhoven, JP, Askevis-Leherpeux, F, Florack, A, Hannover, B & Rossier, J 2010, 'Asymmetrical international attitudes.' Applied Psychology: an international review, Nr. 59, S. 143-158.






















Florack, A, Piontkowski, U, Knocks, I, Rottmann, J & Thiemann, P 2002, 'Attitude change.: The case of attitudes towards the "green card" in Germany' Current Research in Social Psychology, Bd 8, Nr. 3, S. 1-11.








Impulsive buying and visual attention.

Florack, A. (VortragendeR)
8 Jul 2015

Aktivität: AndereVortrag


Musik im Einkaufskontext.

Florack, A. (VortragendeR)
27 Mär 2015

Aktivität: AndereVortrag


Musik im Einkaufskontext.

Florack, A. (VortragendeR)
26 Mär 2015

Aktivität: AndereVortrag





Imitation and social influence: A self-regulatory perspective.

Florack, A. (VortragendeR)
31 Jan 2013

Aktivität: AndereVortrag





Brand-related background music and consumer choice.

Florack, A. (VortragendeR)
4 Okt 2012

Aktivität: AndereVortrag





Brand-related background music and consumer choice.

Florack, A. (VortragendeR)
9 Jul 2012

Aktivität: AndereVortrag


Musik im Einkaufskontext.

Florack, A. (VortragendeR)
21 Jun 2012

Aktivität: AndereVortrag





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