Univ.-Prof. Dipl.-Psych. Dr. Helmut Leder

Sprechstunde: Dienstags 13-14:00 oder nach Absprache Im Sabbatical bis Oktober 2013 nur nach Absprache

Gartus, A., & Leder, H. (2013). Aesthetic evaluation of abstract symmetric patterns with broken symmetries. Postersitzung präsentiert bei 18th Meeting of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP 2013), Budapest, Ungarn.
Gartus, A., & Leder, H. (2013). Aesthetic evaluation of abstract symmetric patterns with broken symmetries. Perception, 42(ECVP Abstract Supplement), 104.
Forster, M., Leder, H., & Ansorge, U. (2012). Subjective feeling of fluency and affective response. Perception, 41(S), 104-104.
Gartus, A., & Leder, H. (2012). Evaluation of Graffiti/Art in different Contexts. Perception, 41(ECVP Abstract Supplement), 236.
Marin, M., & Leder, H. (2012). Relating subjective to objective measures of complexity in affective environmental scenes and representative paintings. Perception, 41(Supplement), 61-61.
Leder, H., Gerger, G., & Brieber, D. (2012). This is disgusting! Can art experts really appreciate non-beautiful modern art? in 22nd Biennal congress of the International Association of Empirical Aesthetics (S. 458-459). Taiwan: National Taiwan Normal University-Taipei.
Leder, H., & Graham, D. (2012). Statistics, vision, and the analysis of artistic style. Computational Statistics, 4(2), 115-123.
Büttner, O., Paul, M. A., Florack, A., Leder, H., & Schulz, A. M. (2012). Compulsive buyers show an attentional bias in shopping situations. Advances in Consumer Research, 40, 1121.
Rosenberg, R., & Leder, H. (2012). Zwischen Kunst und Alltag. uni:view
Leder, H., Bär, S., & Topolinski, S. (2012). Covert Painting Simulations Influence Aesthetic Appreciation of Artworks. Psychological Science, 23(12), 1479-1481. DOI: 10.1177/0956797612452866
Peschl, F-M., Jakesch, M., Rosenberg, R., & Leder, H. (2012). Kunst im Kopf. univie - Alumni Magazin der Universität Wien 03/2012
Leder, H., Gerger, G., Dressler, S. G., & Schabmann, A. (2012). How art is appreciated. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(1), 2-10. DOI: 10.1037/a0026396
Marin, M., & Leder, H. (2012). Zusammenhänge zwischen visueller Komplexität und Wohlgefallen bei der Wahrnehmung realer Umweltszenen und repräsentativer Kunst. Postersitzung präsentiert bei 10. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) 2012, Graz, Österreich.
Büttner, O., Paul, M. A., Florack, A., & Leder, H. (2012). Compulsive Buyers Show an Attentional Bias in Shopping Situations.. Postersitzung präsentiert bei North American Conference of the Association of Consumer Research, Kanada.
Forster, M., Leder, H., & Ansorge, U. (2012). Subjective feeling of fluency and affective response. Postersitzung präsentiert bei European Conference on Visual Perception, Alghero 2012, Alghero, Italien.
Paul, M. A., & Leder, H. (2012). Eine Eye-Tracking-Studie zur Untersuchung der optimalen Stimulusanzeigedauer beim Dot-Probe-Task. Postersitzung präsentiert bei 10. Tagung der Österreichischen Gesellschaft für Psychologie (ÖGP) 2012, Graz, Österreich.
Gartus, A., & Leder, H. (2012). Evaluation of Graffiti/Art in different Contexts. Postersitzung präsentiert bei European Conference on Visual Perception, Alghero 2012, Alghero, Italien.
Graham, D., Hughes, J. M., Leder, H., & Rockmore, D. N. (2011). Statistics, vision, and the analysis of artistic style. Wiley Interdisciplinary Reviews. Computational Statistics.
Fuchs-Leitner, I., Leder, H., & Ansorge, U. (2011). Local rule violations attract attention and eye fixations. Journal of Eye Movement Research, 4, 145-145.
Gartus, A., & Leder, H. (2011). Predicting the Visual Complexity of line Drawings and Photos of common Objects. Perception, 40(ECVP Abstract Supplement), 206.
Leder, H. (2011). Bilder als Kunst. Psychologische Ansätze. in. K. Sachs-Hombach, &. R. Totzke (Hrsg.), Bilder- Sehen - Denken. Zum Verhältnis von begrifflich-philosophischen und empirisch-psychologischen Ansätzen in der bildwissenschaftlichen Forschung (S. 181-191). Unknown publisher.
Tinio, P., Leder, H., & Strasser, M. (2011). Image Quality and the Aesthetic Judgment of Photographs: Contrast, Sharpness, and Grain Teased Apart and Put Together. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 5(2), 165-176.
Fuchs-Leitner, I., Ansorge, U., Redies, C., & Leder, H. (2011). Salience in paintings: bottom-up influences on eye fixations. Cognitive Computation, 3(1), 25-36. DOI: 10.1007/s12559-010-9062-3
Miesler, L., Leder, H., & Herrmann, A. (2011). Isn't It Cute: An Evolutionary Perspective of Baby-Schema Effects in Visual Product Designs. International Journal of Design, 5(3), 17-30.
Leder, H. (2011). Wie es uns gefällt. Ästhetik von Alltagsobjekten. Gehirn & Geist. Das Magazin für Psychologie und Hirnforschung, 3, 24-30.
Leder, H., Forster, M., & Gerger, G. (2011). The glasses stereotype revisited – Effects of glasses on perception, recognition and impressions of faces. Swiss Journal of Psychology, 70(4), 211-222. DOI: 10.1024/1421-0185/a000059
Leder, H., & Ansorge, U. (2011). Wahrnehmung und Aufmerksamkeit. VS Verlag.
Leder, H. (2011). Thinking by Design: The Science of everyday beauty reveals what people really like-and why. Scientific American Mind, (July-August 2011), 42-47.
Leder, H., Tinio, P. P. L., & Bar, M. (2011). Emotional Valence Modulates the Preference for Curved Objects. Perception.
Jakesch, M., Zachhuber, M., Leder, H., Spingler, M., & Carbon, C-C. (2011). Scenario-based touching: on the influence of top-down processes on tactile and visual appreciation. Research in Engineering Design: theory, applications, and concurrent engineering, 22(3), 143-152. DOI: 10.1007/s00163-010-0102-5
Leder, H., Peschl, F-M., & Burger, S. (2011). Gedacht wird nicht allein. Wiener Zeitung
Leder, H., Peschl, F-M., & Dirtl, T. (2011). Wie tickt der Mensch?. Forschungsnewsletter der Universität Wien April 2011
Leder, H., & Peschl, F-M. (2011). Schwerpunkt Cognitive Science. dieuniversitaet-online.at - Online Zeitung der Universität Wien
Leder, H., Peschl, F-M., & Baumkirchner, P. (2011). "Cognitive Science": Wie Gedanken in den Kopf kommen. Die Presse
Leder, H., Peschl, F-M., & Cavanagh, P. (2011). Wie schafft es das Gehirn, Schatten und Loch zu unterscheiden?. Der Standard
Leder, H., Peschl, F-M., & Dries, S. (2011). Verliebt sein in die eigene Hypothese ist kurzsichtig. Falter 21/2011
Leder, H. (InterviewpartnerIn), & Peschl, F-M. (InterviewpartnerIn). (2011). Cognitive Science: Wie wir wissen, was wir wissen.
Forster, M., Leder, H., & Gerger, G. (2011). Perceiving faces with different kinds of glasses: Distinctiveness, beauty and intelligence. Postersitzung präsentiert bei 17th meeting of the European Society for Cognitive Psychology (ESCOP), Donostia - San Sebastián, Spanien.
Gartus, A., & Leder, H. (2011). Predicting the Visual Complexity of line Drawings and Photos of common Objects. Postersitzung präsentiert bei European Conference on Visual Perception, Toulouse 2011, Toulouse, Frankreich.
Forster, M., & Leder, H. (2011). Does fluency really feel fluent? A preliminary research approach. Postersitzung präsentiert bei 4th Vienna Aesthetic Symposium, Vienna, Österreich.
Leder, H., & Ritterfeld, U. (2010). Umweltästhetik. in Enzyklopädie der Psychologie: Spezifische Umwelten und umweltbezogenes Handeln (Band Band 2, S. 911-942). Unknown publisher.
Windhager, S., Hutzler, F., Carbon, C-C., Oberzaucher, E., Schäfer, K., Truls, T.,... Grammer, K. (2010). Laying Eyes on Headlights: Eye Movements Suggest Facial Features in Cars. Collegium Antropologicum, 34(3), 1075-1080.
Leder, H., Bohrn, I., Fuchs-Leitner, I., & Tinio, P. (2010). Attractive Faces Command Longer Looks. The effects of situation and gender. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(9), 1858-1871.
Belke, B., Leder, H., Strobach, T., & Carbon, C-C. (2010). Cognitive fluency: High-level processing dynamics in art appreciation. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(4), 214-222.
Belke, B., Leder, H., Harsanyi, G., & Carbon, C-C. (2010). When a Picasso is a "Picasso": The entry point in the identification of visual art. Acta Psychologica, 133(2), 191-202.
Gerger, G., Leder, H., Färber, S., & Carbon, C-C. (2010). When the others matter: Context-dependent effects on changes in appreciation of innovativeness. Swiss Journal of Psychology, 70(2), 75-83.
Färber, S., Leder, H., Gerger, G., & Carbon, C-C. (2010). Priming semantic concepts affects the dynamics of aesthetic appreciation. Acta Psychologica, 135(2), 191-200.
Leder, H., & Miesler, L. (2010). Affective responses to baby-faces in non-babies and non-faces: Untersuchung der Übertragbarkeit evolutionspsychologisch relevanter Schlüsselreize auf Artefakte.
Weber, G. (AutorIn), Leder, H. (AutorIn), & Voracek, M. (AutorIn). (2010). In memoriam Anton K. Formann (1949-2010).
Gartus, A., & Leder, H. (2010). Predicting visual complexity of color line drawings by training a neural network. Postersitzung präsentiert bei 16th Annual Meeting of the Organization for Human Brain Mapping, Barcelona, Spanien.
Ergebnisse 101 bis 150 von 222

Institut für Psychologische Grundlagenforschung und Forschungsmethoden

Vorstand

Liebiggasse 5
1010 Wien
Zimmer: O2.15

T: +43-1-4277-47110
F: +43-1-4277-847110

helmut.leder@univie.ac.at